Nieprawidłowości w rozliczeniu dopłaty do wody i ścieków - ryzyko spółki czy gminy
W praktyce organów podatkowych rozliczenie między spółką wodociągową a gminą (miastem) dopłat do wody lub ścieków wydaje się oczywiste, a w interpretacjach indywidualnych dyrektorzy izb skarbowych jednym głosem mówią, że dopłata zwiększa podstawę opodatkowania. Czy słusznie? Kogo obciążą ewentualne nieprawidłowości w rozliczeniach przepływów pieniężnych i czy gminy mogą czuć się bezpiecznie?
Przeanalizujmy praktykę. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 16 października 2015 r. (zn. ILPP1/4512-1-540/15-4/MK) organ podatkowy rozstrzygnął kwestie skutków w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) wynikających z przyznania przez radę gminy dla grupy taryfowej odbiorców usług (odbioru ścieków) dopłat do wody, które były przekazywane do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego działającego w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że wartość dopłat zwiększa podstawę opodatkowania świadczonych przez przedsiębiorstwo usług, a ponadto że przedsiębiorstwo w celu udokumentowania przekazanych przez gminę do przedsiębiorstwa dopłat uiszczanych na podstawie uchwały rady gminy zobowiązane jest wystawiać faktury na rzecz gminy, która udzieliła dopłat.
