Jak będzie wyglądał budżet na 2018 rok
Komitet Stały Rady Ministrów podjął decyzję o rozpoczęciu prac nad "Założeniami reformy systemu budżetowego" i wpisał je do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Za opracowanie dokumentu odpowiedzialne jest Ministerstwo Finansów. Jakie wiążą się z tym zmiany dla budżetów samorządowych?
Brak jednej spójnej wizji budowy systemu budżetowego wspierającego realizację strategicznych i priorytetowych celów rozwojowych państwa, niewypracowanie skutecznych narzędzi umożliwiających prowadzenie jednolitej polityki budżetowej wykraczającej poza jednoroczny horyzont planowania budżetowego oraz mechanizmów zapewniających efektywną alokację środków w kolejnych latach budżetowych - to główne trudności zidentyfikowane przez Ministerstwo Finansów (MF) w "Założeniach reformy systemu budżetowego" (dalej: Założenia...). W ocenie MF, zasada jednoroczności planowania budżetowego nie jest adekwatną podstawą do konstruowania założeń i prowadzenia efektywnej i sprawnej polityki budżetowej. Już w dyrektywie Rady 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (dalej: dyrektywa Rady 2011/85/UE) z 8 listopada 2011 r. wyznaczono wspólny dla państw Unii Europejskiej wzór polityki budżetowej, którego realizacja ma zapewniać stabilność finansową państw członkowskich oraz całej Unii Europejskiej. Dyrektywa wskazuje także, że podstawą planowania rocznego budżetu państwa powinno być planowanie wieloletnie oraz średniookresowe ramy budżetowe (patrz: pkt 21-22 preambuły do dyrektywy Rady 2011/85/UE).
