Kiedy i z jaką datą zarządzić inwentaryzację w urzędzie
Zbliża się 31 grudnia 2016 r., a tym samym coroczny obowiązek przeprowadzenia rocznej inwentaryzacji aktywów i pasywów przez sektor finansów publicznych. W tym roku będzie to szczególne wyzwanie, gdyż ostatni dzień roku przypada na dzień wolny od pracy (sobota). Ale to nie jedyna trudność związana z inwentaryzacją, o której prezydenci miast, burmistrzowie i wójtowie powinni wiedzieć.
Regulacje dotyczące terminów, metod i sposobu przeprowadzania inwentaryzacji zostały określone w przepisach ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (art. 26 i 27; dalej: u.r.). W tej ustawie wskazano również (art. 4 ust. 5), że odpowiedzialnym za jej przeprowadzenie jest kierownik jednostki, zdefiniowany jako członek/członkowie organu zarządzającego (art. 3 ust. 1 pkt 6). Natomiast samą odpowiedzialność i jej znamiona określono w ustawie z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - (w art. 18 ust. 1 w zw. z art. 53 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych) - gdzie wskazano, że zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji albo przeprowadzenie lub rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami ustawy o rachunkowości jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. Oznacza to, że prezydenci miast, burmistrzowie oraz wójtowie, ale również - w szczególnych sytuacjach - ich zastępcy, odpowiadają za rzetelne i, co najważniejsze, terminowe przeprowadzenie inwentaryzacji.
