Kto w urzędzie odpowiada za organizację pracy w zakresie BHP
Każdy pracownik, bez względu na zajmowane stanowisko, pełnioną funkcję czy zakres obowiązków, musi przestrzegać obowiązków wynikających z zasad bezpiecznej pracy. Szczególnie ważna w tym zakresie jest odpowiedzialność osób kierujących pracownikami. To oni bowiem delegują zadania, rozdzielają obowiązki, organizują pracę oraz nadzorują jej wykonanie. Stąd tak ważne jest, aby właśnie kierujący pracownikami mieli wiedzę niezbędną do bezpiecznego zarządzania ludźmi i procesami pracy.

AGNIESZKA MAKOSZ
prawnik, wykładowca tematyki prawa i postępowania administracyjnego
Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) posługuje się takimi określeniami, jak: "pracownicy zarządzający, w imieniu pracodawcy, zakładem pracy", "osoba lub organ zarządzający za pracodawcę jednostką organizacyjną", "osoby zarządzające, w imieniu pracodawcy, zakładem pracy", "kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych" czy "osoby kierujące pracownikami". Z kolei w ustawie z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (dalej u.z.z.) używa się określenia "kadra kierownicza", przez którą należy rozumieć osoby kierujące jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępców albo osoby wchodzące w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy, a także inne osoby wyznaczone do dokonywania za pracodawcę czynności w sprawach dotyczących prawa pracy (art. 32 ust. 5 u z.z.). Zgodnie z przepisami Działu VI k.p., "ilekroć w przepisach tego działu jest mowa o pracownikach zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy - należy przez to rozumieć pracowników kierujących jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępców lub pracowników wchodzących w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy oraz głównych księgowych" (art. 128 § 2 pkt 2 k.p.). Żaden z przepisów nie definiuje jednak pojęcia "osoby kierującej pracownikami".
