Zamówienia publiczne
Jak zamówienia in-house usprawnią gospodarkę odpadami
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi w praktyce daje gminom niemal pełną samodzielność dotyczącą wyboru formy wykonywania tego zadania i procedur, jakie będą stosowane do wyłaniania wykonawców odbierających odpady. A to może doprowadzić do publicznego monopolu w tym zakresie.

DR RAFAŁ CIEŚLAK
Uniwersytet Warszawski
radca prawny w Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz
rcieslak@uw.edu.pl
Jak wiadomo, w dyskusji nad in-house dominował przede wszystkim problem zlecania spółkom komunalnym zadań z zakresu gospodarki odpadami.
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
Nowelizacja ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) z czerwca 2016 r. wprowadziła istotne zmiany także w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). Stosownie do art. 6c ust. 1 u.c.p.g., na gminach spoczywa obowiązek zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Ponadto, ust. 2 przewiduje możliwość podjęcia przez radę gminy uchwały dotyczącej odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Przepis ten w założeniu umożliwiać ma zorganizowanie jednolitego systemu gospodarowania odpadami w gminach.
