Rozdzielenie działalności gospodarczej i statutowej w księgach jednostek non profit
Gdy jednostka non profit podejmie działalność gospodarczą, kierownik jednostki ma obowiązek zaktualizować dotychczasową dokumentację zasad (polityki) rachunkowości - w tym zakładowy plan kont. Przepisy ustawy o rachunkowości - w porównaniu do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r. - odnoszące się do sporządzania sprawozdań finansowych wymagają wówczas prezentacji bardziej szczegółowych danych przedstawiających sytuację majątkową i finansową jednostki. Trzeba przy tym pamiętać, że w księgach rachunkowych jednostki podejmującej działalność gospodarczą należy wyraźnie rozdzielić działalność gospodarczą i statutową.
Marianna Sobolewska
Zasady klasyfikacji przychodów oraz kosztów działalności statutowej
Zasady klasyfikacji przychodów z działalności statutowej oraz kosztów realizacji zadań statutowych należy ustalać zgodnie z § 2 rozporządzenia z 15 listopada 2001 r. (dalej: rozporządzenie).
Zgodnie z przepisami rozporządzenia do przychodów z działalności statutowej zalicza się:
