Jakich błędów unikać, występując o przywrócenie terminu
Organizacje pozarządowe, próbując osiągnąć wyznaczone cele, zmuszone są często do występowania jako strona w sądzie i w urzędach. Z praktyki wynika, że wiele spraw przegrywanych jest przez organizacje z powodu uchybień proceduralnych. Najczęstszym z nich jest niedochowanie terminu złożenia określonego pisma, wniosku, odwołania, zażalenia itp. W takich przypadkach z pomocą przychodzi instytucja przywrócenia terminu.
Tomasz Król
Przyczyny niedochowania terminu ustawowego są często prozaiczne: choroba prezesa, urlop skarbnika, awaria komputera lub samochodu czy niekompetencja pracownika odbierającego list z urzędu, który przeleżał wśród korespondencji i za późno trafił do osoby zajmującej się daną sprawą w organizacji. Poniżej na przykładach wybranych spraw sądowych przedstawiamy, jakie błędy popełniały organizacje i jakich argumentów należy używać, by dzięki przywróceniu terminu do złożenia pisma dalsza „walka” o osiągnięcie założonego celu była możliwa.
Uchybienie terminu polega na niedokonaniu czynności w czasie postępowania w określonym przepisami terminie. Istnieje możliwość „odzyskania” przez stowarzyszenie lub fundację tego terminu - pod warunkiem wypełnienia pewnych warunków, które przedstawiamy w poniższej tabeli.
TABELA. Warunki przywrócenia terminu

Możliwość przywrócenia uchybionego terminu istnieje zarówno w przypadku postępowań prowadzonych na podstawie Kodeksu postępowania administracyjnego, jak i Ordynacji podatkowej.
