Instytucje systemu funduszy strukturalnych UE - przewodnik dla organizacji
Organizacje-projektodawcy, które realizują projekty dofinansowane z funduszy strukturalnych UE, bezpośrednio lub pośrednio muszą współpracować z różnymi instytucjami zaangażowanymi w realizację programów. Warto więc, by każdy projektodawca znał rolę oraz podstawowe zadania tych instytucji. Ich celem jest bowiem umożliwienie jak najlepszego wykorzystania pomocy strukturalnej. Ponadto instytucje te mają wpływ na reguły dotyczące pozyskiwania środków europejskich.
W przepisach, dokumentach, procedurach oraz artykułach poświęconych tematyce funduszy strukturalnych Unii Europejskiej bardzo często pojawiają się nie do końca zrozumiałe nazwy instytucji zaangażowanych w realizacje programów. Najczęściej są to takie określenia, jak: Instytucja Zarządzająca, Instytucja Pośrednicząca, Instytucja Wdrażająca, Instytucja Certyfikująca czy Instytucja Audytowa. Jakie są role i zadania poszczególnych instytucji?
Na początku należy wspomnieć, że system organizacyjny funduszy europejskich składa się z trzech głównych poziomów, tj.:
1) koordynacji,
2) zarządzania,
3) wdrażania.
Na każdym z tych poziomów działają inne instytucje. I tak, na poziomie koordynacji (i monitoringu) działają Instytucje Koordynujące i Monitorujące, na poziomie zarządzania - Instytucje Zarządzające, a na etapie wdrażania - Instytucje Pośredniczące i Wdrażające. Dodatkowo, w ostatnim etapie uczestniczą także Instytucje Certyfikujące i Instytucja Audytowa.
