Jak zorganizować biuro prasowe w organizacji pozarządowej
Coraz więcej mówi się o współpracy z mediami, public relations, kreowaniu wizerunku organizacji pozarządowych. Profesjonalne kreowanie wizerunku to zazwyczaj niezwykle droga usługa, świadczona przez wyspecjalizowane w tym zakresie firmy. Na potrzeby organizacji pozarządowych można jednak samemu stworzyć dział bądź tylko stanowisko "rzecznika prasowego", do którego obowiązków będzie należało utrzymywanie kontaktu z mediami i korzystne przedstawianie działalności organizacji. Co więcej - stanowisko takie można zorganizować praktycznie bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Organizacje pozarządowe, które jako uczestnicy życia publicznego korzystają z rozwiązań promocyjnych, marketingowych i reklamowych, powinny mieć na uwadze możliwość skutecznego wykorzystywania każdego z istniejących narzędzi. Najlepiej, jeśli w szeregach naszej organizacji znajdzie się ktoś, kto miał kontakt z public relations. W literaturze dotyczącej PR neguje się często mylne przekonanie pokutujące w społeczeństwie, że obszarem tym może zajmować się każdy. Każdy, czyli kto? Księgowa w stowarzyszeniu? Może recepcjonistka? A może koordynator projektu? Warto podkreślić, że każda z tych osób może przejąć obowiązki z zakresu PR - ale potrzebuje chociaż minimum wiedzy na ten temat, a także wielu "instrumentów". Jeśli taką osobą dysponujemy, jesteśmy w bardzo dobrym położeniu. Jeśli natomiast takiej osoby wśród nas nie ma - dobrze jest albo wyszkolić kogoś z naszego grona, albo pozyskać taką osobę z zewnątrz.
