Stowarzyszenie może stracić siedzibę po ustanowieniu trwałego zarządu
Jeśli organizacja wynajmuje na swoją siedzibę tzw. nieruchomość publiczną, ponosi koszty remontów, adaptacji i inne wydatki związane z utrzymaniem budynku czy lokalu, najczęściej jest zainteresowana trwałością stosunku prawnego, na podstawie którego włada nieruchomością. Jednak nawet długoterminowe umowy najmu i odpowiednie klauzule, mające zapewnić stałość trwania umowy, nie zagwarantują, że organizacja nie straci nagle siedziby. Wszystko za sprawą ustanowienia przez właściciela nieruchomości trwałego zarządu, który może umożliwić szybkie rozwiązanie umowy najmu.
Ustanowienie trwałego zarządu pozwala na szybkie rozwiązanie umowy najmu, dzierżawy czy użyczenia przez jednostkę publiczną obejmującą we władanie nieruchomość (nawet w przypadku, gdy stowarzyszenie zabezpieczyło wcześniej swoje interesy zapisem w umowie najmu, że będzie ona obowiązywała np. przez 10 lat). Bezpieczeństwo prawne organizacji można w tym zakresie zachować poprzez wprowadzenie w umowie (na podstawie której organizacja korzysta z nieruchomości) zapisów regulujących konsekwencje zakończenia takiej umowy wskutek ustanowienia trwałego zarządu.
Trwały zarząd jest podstawą przekazania władania nieruchomością (np. przez. gminę albo powiat) na rzecz państwowej lub samorządowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Jednostką taką może być np. szkoła czy powiatowy urząd pracy. Jednostka organizacyjna władająca nieruchomością na podstawie trwałego zarządu ma prawo wypowiedzenia umowy najmu, dzierżawy i użyczenia nieruchomości lub jej części, obciążających nieruchomość objętą trwałym zarządem, z zachowaniem krótkiego terminu wypowiedzenia. Wynosi on tylko trzy miesiące.
