Współpraca organizacji z jednostkami samorządu terytorialnego
Podstawą współpracy organizacji pozarządowej z samorządem terytorialnym jest program tej współpracy. Organ stanowiący samorządu - np. rada gminy - co do zasady uchwala taki program na rok. Często też program może dotyczyć okresu dłuższego. Jaką rolę mogą odegrać organizacje już na etapie tworzenia takiego planu?
Współpraca organizacji pozarządowych z organami administracji publicznej jest przede wszystkim wynikiem wzajemnych konsultacji. Odbywają się one na zasadach określonych w uchwale organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego - tj. rady gminy, rady powiatu lub sejmiku województwa. Po przeprowadzonych w ten sposób konsultacjach organ stanowiący uchwala roczny program współpracy z organizacją. Program taki może być też wieloletni (art. 5a ust. 1 i 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; dalej: udpp).
