Prawo i Podatki Unii Europejskiej 5/2006 z 01.05.2006, str. 2
Data publikacji: 29.06.2018
Propozycje zobowiązań przedsiębiorstw składanych Komisji Europejskiej jako sposób polubownego załatwienia sprawy naruszenia art. 81 lub 82 Traktatu
W art. 81 i 82 Traktatu1 (dalej TWE) ustanowione zostały podstawowe reguły konkurencji w prawie UE. Artykuł 81 TWE zakazuje antykonkurencyjnych kolektywnych praktyk (z reguły porozumień) przedsiębiorstw. Z kolei w art. 82 TWE przewidziano zakaz nadużywania pozycji dominującej przez jedno lub więcej przedsiębiorstw. Zasady stosowania tych reguł, jak też uprawnienia Komisji Europejskiej (dalej Komisja) określono w rozporządzeniu Rady WE nr 1/20032.
dr KONRAD KOHUTEK
współpracownik Polsko-Niemieckiego Centrum Prawa Bankowego przy Uniwersytecie Jagiellońskim
wykładowca w Krakowskiej Szkole Wyższej im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego
W razie naruszenia przez przedsiębiorstwa tych reguł, Komisji przysługują określone instrumenty służące przywróceniu stanu zgodności zachowania przedsiębiorstw z prawem. Chodzi tu o wydanie nakazu zaprzestania naruszenia3 oraz o nałożenie grzywny na przedsiębiorstwo4. Obok wskazanych środków Komisja może także doprowadzić do zaprzestania przez przedsiębiorstwa naruszania art. 81 lub 82 TWE za pomocą instrumentu uregulowanego w art. 9 ust. 1 rozporządzenia 1/20035. Instytucję unormowaną prawodawca unijny określa jako „zobowiązania”6 (które są nakładane na przedsiębiorstwa przez Komisję).
Treść tych zobowiązań proponowana jest Komisji przez zainteresowane przedsiębiorstwa. Mogą one uzyskać moc wiążącą dla nich na mocy stosownej decyzji Komisji. Właśnie we wskazanej możliwości Komisji - tj. nadania mocy wiążącej dla przedsiębiorstw zobowiązaniom, które zostały przez nich dobrowolnie sformułowane - przejawia się istota i sens instytucji przewidzianej w art. 9 ust. 1. Umożliwia ona doprowadzenie do stanu zgodności z prawem zachowań przedsiębiorstwa dzięki określonej formie kooperacji między nim a Komisją, a zatem nie w drodze wyłącznie jednostronnych działań tej drugiej - jak ma to miejsce zarówno w przypadku nakazów (wydawanych na mocy art. 7), jak i kar pieniężnych (zob. art. 23 i 24). Istnienie wspomnianej kooperacji pozwala traktować zastosowanie instytucji „zobowiązań” jako metody polubownego załatwienia sprawy naruszenia art. 81 lub 82 TWE.
