Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach - dostosowanie prawa polskiego do wymogów unijnych
28 lipca 2005 r. weszła w życie ustawa z 18 maja 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (dalej w skrócie ustawa nowelizująca) 1 . Jest to obszerny akt prawny, który dokonuje zmian w prawnym ujęciu wielu instytucji służących ochronie środowiska uregulowanych w ustawie z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (dalej w skrócie u.pr.och.środ.)2 . Jednym z głównych motywów nowelizacji u.pr.och.środ. było dostosowanie polskich regulacji do wymogów unijnych.
Bartosz Draniewicz
radca prawny w Kancelarii Adwokacko-Radcowskiej B. Draniewicz i W. Peterek s.c. w Warszawie, doktorant w INP PAN
Powodem tych zmian było stanowisko Komisji Europejskiej, która kwestionując sposób transpozycji Dyrektywy Rady 337/85/EWG z 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (dalej w skrócie Dyrektywa 337/853 ) wstrzymała w istocie finansowanie projektów zakwalifikowanych do korzystania z Funduszu Spójności o wartości przeszło 1 mld euro4 . Nadto celem nowelizacji było zapewnienie ochrony obszarów wchodzących w skład sieci Natura 2000, o czym jeszcze poniżej.
W ramach wprowadzanych zmian bez wątpienia jedną z najważniejszych jest uproszczenie (deregulacja) postępowań dotyczących ocen oddziaływania na środowisko. Było ono do dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej elementem postępowania zmierzającego do uzyskania "decyzji inwestycyjnej". Obecnie postępowanie w sprawach oceny oddziaływania na środowisko będzie miało charakter autonomiczny, tzn. wyodrębniony z głównego postępowania administracyjnego. Będzie się ono kończyło wydaniem decyzji nazywanej przez ustawodawcę "decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach". Jednocześnie ustawa nowelizująca wprowadza modyfikacje stosowania ocen oddziaływania na środowisko.
Najbardziej istotna z punktu widzenia przedsiębiorców zmiana polega na tym, iż procedura w przedmiocie oceny oddziaływania na środowisko jest przeprowadzana tylko raz (art. 46 ust. 3 u.pr.och.środ.). Jest to o tyle istotne, iż w kształcie sprzed wejścia w życie ustawy nowelizującej w odniesieniu do niektórych kategorii przedsięwzięć postępowanie w sprawie oddziaływania na środowisko było w zasadzie powielane na różnych etapach postępowania inwestycyjnego (np. przy inwestycjach budowlanych).
