Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2012-06-01

Modernizacja obcego środka trwałego przez spółkę ze 100% udziałem gminy

Gminy powołują odrębne podmioty gospodarcze w celu zapewnienia realizacji zadań własnych. Powołane przez gminy spółki kapitałowe podlegają przepisom ustawy o rachunkowości oraz regulacjom Kodeksu spółek handlowych. Jak postąpić w sytuacji, gdy w ten sposób powołana spółka bierze udział w modernizacji środka trwałego będącego własnością gminy, a następnie ten składnik majątku jest wnoszony do spółki aportem przez gminę?

Jeżeli spółka z o.o. używała środka trwałego, będącego własnością gminy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas należy uznać, że była zainteresowana jego modernizacją. W związku z tym mogła zostać zawarta umowa między gminą a spółką z o.o. o partycypacji w kosztach związanych z pracami podnoszącymi wartość użytkową środka trwałego. Spółka z o.o. powinna potraktować wydatki na té inwestycję jako "Ulepszenia w obcych środkach trwałych".

Takie rozwiązanie wynika z definicji środków trwałych zawartej w ustawie o rachunkowości:

(...) środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, do których zalicza się w szczególności ulepszenia w obcych środkach trwałych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00