Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-06-28

Ujęcie w księgach rachunkowych oświadczenia inviPay o zwrocie transakcji do sprzedawcy

InviPay, w przypadkach określonych w regulaminie rozliczeniowym, ma możliwość zwrotu nabytej transakcji do sprzedawcy, jeżeli odbiorca nie rozliczy jej całkowicie w systemie inviPay. W szczególności ma to zastosowanie w razie sporów między stronami transakcji oraz braku rozliczenia się odbiorcy z systemem inviPay w określonym czasie (przy założeniu nieskorzystania przez sprzedawcę z opcji braku ryzyka zapłaty).

Sprzedawca, zgodnie z regulaminem, jest zobowiązany do odkupienia od inviPay transakcji zwrotnej po pierwotnej cenie nabycia (wartości brutto faktury). Dokumentem potwierdzającym zwrot transakcji jest "oświadczenie o zwrocie - RS" wystawione przez inviPay na rzecz sprzedawcy.

Przykład 1

Przypadek całkowitego braku rozliczenia transakcji przez odbiorcę

Podmiot A sprzedaje podmiotowi B usługi na kwotę brutto 1230 zł (1000 zł netto + 230 zł VAT). Strony dokonują rozliczenia tej transakcji za pomocą inviPay i inviPay nabył tę transakcję od podmiotu A. Okazuję się jednak, że odbiorca nie zamierza rozliczyć się z tej transakcji z uwagi na zaistniały spór między sprzedawcą a odbiorcą, którego przedmiotem jest jakość wykonanych usług przez sprzedawcę na rzecz odbiorcy (spór dotyczy przedmiotowej transakcji). W takim przypadku inviPay jako podmiot świadczący jedynie usługi rozliczania transakcji między sprzedawcą i odbiorcą nie może brać udziału w sporze i będzie zobowiązany do zwrotnej sprzedaży takiej transakcji do sprzedawcy.

Wariant 1: rozliczenie oświadczenia, gdy A zdążył dokonać całkowitej wypłaty transakcji sprzedaży z inviPay

Ewidencja księgowa

1. Zaksięgowanie należności z tytułu transakcji sprzedaży do B:

Wn "Rozrachunki z odbiorcami" 1 230 zł

Ma "Przychody ze sprzedaży" 1 000 zł

Ma "Zobowiązania z tytułu VAT" 230 zł

2. Potwierdzenie odbioru towaru w systemie inviPay, wygenerowanie dokumentu CONF i nabycie tej transakcji przez inviPay od firmy A:

a) zaksięgowanie należności od firmy B w koszty finansowe

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00