Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2016-02-10

Jak tworzyć własną politykę rachunkowości - praktyczny przewodnik

Posiadanie dokumentacji opisującej przyjęte do stosowania w firmie zasady (politykę) rachunkowości w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe jest ustawowym obowiązkiem (art. 10 uor). Mimo to często jest ona przygotowywana mało rzetelnie lub jej przygotowanie jest odkładane "na później". Polityka rachunkowości to dokument opisujący m.in. obowiązujące w jednostce zasady stanowiące uszczegółowienie ogólnych przepisów ustawy o rachunkowości czy przyjęte uproszczenia, więc musi być zgodna z przepisami prawa oraz powinna uwzględniać specyfikę działalności firmy. Rzetelne sporządzenie polityki rachunkowości porządkuje i ułatwia pracę zespołu księgowego, dlatego warto poświęcić czas na jej dokładne opracowanie.

Stworzenie i funkcjonowanie polityki rachunkowości ma na celu zapewnienie wysokiej jakości sprawozdań finansowych. Raz ustalone reguły powinny być stosowane w sposób ciągły, co m.in. zapewnia porównywalność sprawozdań finansowych na przestrzeni lat. W Polsce sprawozdania finansowe możemy sporządzać zgodnie z ustawą o rachunkowości albo zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości.

Polityka rachunkowości powinna być przygotowywana w języku polskim i powinna zawierać co najmniej informacje dotyczące:

1) określenia roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych;

2) metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego;

3) sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym co najmniej:

a) zakładowego planu kont, ustalającego wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej,

b) wykazu ksiąg rachunkowych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera - wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00