MF o modelu świadczenia usług przez biegłego rewidenta
Ministerstwo Finansów przedstawiło stanowisko odnoszące się do formy prowadzenia działalności umożliwiającej wykonywanie zawodu biegłego rewidenta oraz występowania w badaniu sprawozdania finansowego jako kluczowy biegły rewident.
Polska Izba Biegłych Rewidentów przedstawiła MF sytuację, gdy biegły rewident wpisany do rejestru prowadzonego przez KRBR zamierza zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą, której jednym z przedmiotów działalności będzie działalność w zakresie audytu finansowego (PKD nr 69.20.C). Zarejestrowana działalność z założenia nie będzie firmą audytorską w rozumieniu art. 46 pkt 1 ustawy z 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (dalej: uobr). Nie będzie zatem spełniona przesłanka do uznania tej działalności za podwykonawcę w rozumieniu art. 48 ust. 2 uobr. Biegły rewident, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zamierza zawierać umowy cywilnoprawne z firmami posiadającymi status firm audytorskich, by w oparciu o umowę cywilnoprawną realizować w ich imieniu badania sprawozdań finansowych jako kluczowy biegły rewident. PIBR poprosiła o potwierdzenie, że w takiej sytuacji biegły rewident będzie mógł pełnić funkcję kluczowego biegłego rewidenta.
