6. Sprawozdania audytu wewnętrznego
E.I. Szczepankiewicz
P. Szczepankiewicz
M. Dudek
Audytor wewnętrzny w jednostce sektora finansów publicznych ma obowiązek sporządzać dwa rodzaje sprawozdań z audytu:
1) sprawozdanie z zadania audytowego,
2) sprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego za dany rok.
6.1. Sprawozdanie z zadania audytowego
Sprawozdanie z przeprowadzenia zadania audytowego w jednostce sektora finansów publicznych powinno stanowić wynik końcowy badania audytora. Sporządzenie tego sprawozdania należy do obowiązków audytora, a w przypadku komórki wieloosobowej - do kierownika komórki audytu wewnętrznego.
Zasadniczo pierwszym etapem po zakończeniu zadania audytowego w jednostce sektora finansów publicznych jest sporządzenie wykazu ustaleń i wniosków pokontrolnych. Wykaz ten powinien stanowić podstawę sporządzenia sprawozdania z zadania audytowego.
Wykaz ustaleń i wniosków powinien być:
l rzeczowy, bezstronny i obiektywny,
l przejrzysty - łatwo zrozumiały, logiczny, unikający nadmiernej fachowości języka i umieszczający wystarczającą ilość informacji uzasadniających,
l zwięzły - trzymający się tematu, unikający zbędnych szczegółów, wyrażający w pełny sposób myśli audytorów, sporządzony za pomocą możliwie zwięzłych sformułowań,
konstruktywny - taki, który dzięki treściom w nim zawartym i tonowi, w jakim są sporządzone ustalenia, uwagi i wnioski, pomaga badanej jednostce i instytucji wnosić wartość dodaną, prowadzi do ulepszeń tam, gdzie są one potrzebne,
