2. Karta audytu wewnętrznego a Księga procedur audytu wewnętrznego w jednostce
ELŻBIETA IZABELA SZCZEPANKIEWICZ
MARIUSZ DUDEK
PAWEŁ SZCZEPANKIEWICZ
Karta audytu wewnętrznego, jak i Księga procedur, stanowią podstawowe wewnętrzne dokumenty jednostki regulujące funkcjonowanie audytu. Karta audytu wewnętrznego wskazuje ogólne cele i zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostce, reguluje podstawowe uprawnienia, obowiązki i zakres odpowiedzialności audytora wewnętrznego. Księga procedur audytu wewnętrznego uszczegóławia ogólne zapisy w Karcie audytu i opisuje szczegółowe procedury planowania, przeprowadzania zadań audytowych i sporządzania sprawozdań. Zawiera również procedury wykonywania czynności poaudytowych i doradczych. Powinna określać również kryteria podnoszenia jakości funkcjonowania audytu w jednostce.
2.1. Co opisuje Karta audytu wewnętrznego
Karta audytu wewnętrznego (zwana również w niektórych jednostkach regulaminem, statutem audytu wewnętrznego) powinna wskazywać podstawowe cele i zasady funkcjonowania audytu w jednostce. Powinna regulować uprawnienia, obowiązki i zakres odpowiedzialności audytora, ściśle określając jego status w jednostce.
Obowiązujące wytyczne do tworzenia Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych ogłoszono w komunikacie nr 16. Na podstawie tych wytycznych poszczególne jednostki sektora finansów publicznych powinny opracować własny dokument regulujący funkcjonowanie audytu, dostosowując go do swoich specyficznych zadań i warunków, w jakich funkcjonują.
