3. Charakterystyka standardów kontroli zarządczej
PRZEMYSŁAW WALENTYNOWICZ
Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych ukazują podstawowe wymogi, jakim powinna odpowiadać kontrola zarządcza w systemie finansowym państwa. Ich celem jest upowszechnianie w jednostkach sektora finansów publicznych kompletnego i wspólnego wzorca kontroli zarządczej. Powinien on odpowiadać w swojej budowie międzynarodowym standardom. Celem ich jest także promowanie wdrażania w sektorze finansów publicznych spójnego i jednolitego modelu kontroli zarządczej, zgodnego z międzynarodowymi standardami w tym zakresie, ze szczególnym umiejscowieniem charakterystycznych zadań/celów jednostki, która je realizuje. Istotnym czynnikiem jest specyfika i uwarunkowania obszaru, w którym funkcjonuje jednostka sektora finansów publicznych. Można je określić jako wytyczne dla kierownictwa poszczególnych szczebli zarządzania (kierowania) dla budowy i realizowania rzetelnego systemu kontroli zarządczej.
Przy tworzeniu tych standardów wykorzystano następujące międzynarodowe standardy:
l "Kontrola wewnętrzna - zintegrowana koncepcja ramowa" oraz "Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie" - raporty opracowane przez Komitet Organizacji Sponsorujących Komisję Treadway (Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission - COSO),
l "Wytyczne w sprawie standardów kontroli wewnętrznej w sektorze publicznym" - przyjęte w 2004 r. przez Międzynarodową Organizację Najwyższych Organów Kontroli/Audytu (International Organization of Supreme Audit Institutions - INTOSAI),
l "Zmienione Standardy Kontroli wewnętrznej służące skutecznemu zarządzaniu" Komisji Europejskiej, przyjęte w 2007 r. [The Revised Internal Control Standard for Effective Management SEC (2007) 1341 appendix 1].
3.1. Środowisko wewnętrzne
Właściwe środowisko wewnętrzne w sposób zasadniczy wpływa na jakość kontroli zarządczej. Należy je rozumieć jako podłoże w funkcjonowaniu jednostki organizacyjnej.
3.1.1. Przestrzeganie wartości etycznych
