4. Przekształcanie zakładu budżetowego jednostki samorządu terytorialnego w jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy
PRZEMYSŁAW WALENTYNOWICZ
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmiany w organizacji sektora finansów publicznych, m.in. dotyczące funkcjonowania zakładów budżetowych. Do końca tego roku (do 31 grudnia 2010 r.) zakończeniu powinna ulec likwidacja państwowych zakładów budżetowych, natomiast samorządowe zakłady budżetowe mogą funkcjonować dalej, ale w ograniczonym zakresie.
Organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) w stosunku do zakładów budżetowych, które nie wykonują zadań wymienionych w nowej uofp, powinny podjąć właściwe kroki w celu ich likwidacji lub np. przekształcenia w jednostkę budżetową.
4.1. Weryfikacja stanu prawnego, zakresu zadań i kondycji gospodarki finansowej zakładów budżetowych
W ramach tego zamierzenia należy dokonać oceny następujących dziesięciu zagadnień dotyczących zakładu budżetowego:
1. Cel i metody działalności.
2. Przeznaczenie w strukturze organizacyjnej administracji państwowej i lokalnej.
3. Zapotrzebowanie na świadczone usługi.
4. Możliwość świadczenia usług przez inny podmiot gospodarczy.
5. Skutki finansowe procesu likwidacji.
6. Zagospodarowanie pracowników.
7. Zagospodarowanie i rozdysponowanie mienia.
8. Umiejscowienie nowej jednostki budżetowej w strukturach lokalnych.
9. Kwalifikacje do objęcia kierowniczych stanowisk w nowo tworzonej jednostce budżetowej:
● kierownik jednostki budżetowej,
● główny księgowy,
● kierownicy wydziałów merytorycznych (samodzielnych komórek organizacyjnych).
