3. Cele i mierniki jako elementy pomiaru realizacji zadań
MARCIN KACZMEREK
Równolegle do pracy nad strukturą zadaniową wydatków ważnym i trudnym etapem prac jest opracowanie celów i mierników wpisujących się w specyfikę realizowanego zadania, obszaru działalności, a także ogólnej strategii dysponenta.
Głównym założeniem budżetu zadaniowego jest:
l wprowadzenie zarządzania przez cele,
l analiza osiągnięcia rezultatów za pomocą pomiaru dokonań.
Zarządzanie przez budżetowanie zadaniowe ma spowodować lepszą sprawność funkcjonowania sektora finansów publicznych, co jest jednoznaczne z lepszym wydatkowaniem środków publicznych. Problematyka sprawności, w odniesieniu do wydatków publicznych, najczęściej formułowana jest poprzez zbliżoną kategorię, określaną jako problem "racjonalizacji" wydatków publicznych. Zagadnienie to jest systematyzowane w dwóch zasadniczych płaszczyznach, tzn.:
1) makroekonomicznej,
2) mikroekonomicznej,
wskazując na złożoność problematyki pomiaru efektów z nakładów publicznych, wynikającą z istnienia tzw. efektów bezpośrednich i pośrednich w sektorze publicznym. Podkreślić należy specyfikę sektora publicznego, wynikającą z następujących charakterystyk:
l brak rynkowych instrumentów motywacyjnych między pracodawcą i zatrudnionymi,
l brak konkurencji między dostawcami usług,
l brak silnych grup nacisku wymuszających efektywność reprezentowanych przez akcjonariuszy, kredytodawców.
3.1. Cele
Definiując cel budżetu zadaniowego, można przyjąć, że jest to który uważany jest za pożądany, do którego zmierza się w działaniu w drodze realizacji sprecyzowanych zadań i podzadań.
