Organizacja obsługi księgowej jednostek sektora publicznego
Ze względu na ważną rolę, jaką odgrywa w jednostkach organizacyjnych sektora publicznego główny księgowy, istotne jest wypracowanie najkorzystniejszych dla danej jednostki organizacyjnej rozwiązań dotyczących kwestii związanych z pełnieniem przez innych pracowników jednostki obowiązków w zastępstwie głównego księgowego (skarbnika) jednostki samorządu terytorialnego. W praktyce stosuje się w tym względzie:
● utworzenie w strukturze organizacyjnej jednostki stanowiska zastępcy głównego księgowego (zastępcy skarbnika gminy),
● powierzenie obowiązków w zakresie zastępowania głównego księgowego (skarbnika) jednostki samorządu terytorialnego kierownikowi komórki finansowo-budżetowej,
● czasowe powierzanie obowiązków głównego księgowego (zastępcy skarbnika) jednostki samorządu terytorialnego innym pracownikom jednostki.
1. Zastępca głównego księgowego
Stanowisko zastępcy głównego księgowego tworzone jest w dużych jednostkach organizacyjnych, gdzie ze względu na ilość i złożoność realizowanych zadań konieczny jest podział obowiązków należących do głównego księgowego pomiędzy kilku pracowników. Szczegółowy zakres obowiązków i odpowiedzialności zastępcy głównego księgowego, dotyczący prowadzenia gospodarki finansowej oraz rachunkowości jednostki, powinien być ustalony przez kierownika jednostki na zasadach wynikających z art. 53 ust. 2 uofp oraz art. 4 ust. 5 uor. Zwyczajowo jednym z obowiązków zastępcy głównego księgowego jest pełnienie zastępstw za głównego księgowego w czasie jego nieobecności.
