Lista wypłat
Lista wypłat (inne stosowane nazwy dokumentu: lista płac, lista płatnicza) jest dokumentem wewnętrznym, własnym, zbiorczym jednostki stanowiącym podstawę do dokonywania różnych wypłat na rzecz pracowników i/lub petentów jednostki sektora finansów publicznych.
Listy wypłat sporządzają pracownicy właściwi rzeczowo, np. listę wypłat:
● wynagrodzeń pracowniczych - pracownik komórki kadr ds. płac,
● ryczałtów za używanie przez pracowników pojazdów prywatnych do celów służbowych - pracownik komórki kadr odpowiedzialny za rozliczanie kosztów jazd lokalnych,
● wynagrodzeń inkasentów - pracownik komórki księgowości odpowiedzialny za rozliczanie inkasentów,
● zasiłków z pomocy społecznej - pracownik właściwy ds. naliczania tych świadczeń.
Listę wypłat sporządza się w minimum dwóch egzemplarzach (jeden jest przeznaczony dla komórki, która sporządza listę, drugi dla komórki księgowości) na podstawie dokumentów źródłowych. Powinna ona zawierać następujące dane:
1) rodzaj wypłaty;
2) numer kolejny listy i datę sporządzenia, a także okres, jakiego dotyczy wypłata;
3) oznaczenie osób, którym mają być wypłacone należności (w przypadku pracowników - imię, nazwisko, w przypadku innych osób - także inne dane umożliwiające identyfikację, np. adres, PESEL);
4) dla każdej osoby uprawnionej - kwotę:
● należną do wypłaty (brutto), ewentualnie z rozbiciem na poszczególne składniki należności,
● potrąceń z ewentualnym podziałem na poszczególne tytuły potrąceń,
● do wypłaty po potrąceniach (netto);
5) potwierdzenie odbioru kwoty przez osobę upoważnioną (w przypadku wypłat gotówkowych);
6) łączną sumę: należności do wypłaty objętych listą brutto i netto oraz potrąceń z podziałem na poszczególne tytuły.
WZÓR 8. Lista wypłat ryczałtów za korzystanie z pojazdów prywatnych do celów służbowych


Listę wypłat po podpisaniu przez osobę sporządzającą przekazuje się do skontrolowania pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Ponieważ lista wypłat jest dokumentem zbiorczym, kontroli merytorycznej oraz formalno-rachunkowej należy poddać zarówno dokumenty źródłowe będące podstawą dla jej sporządzenia, jak i samą listę wypłat.
