Zasady ewidencji na kontach 901 i 902
Jakie obowiązują zasady ewidencji na kontach dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego 901 "Dochody budżetu" i 902 "Wydatki budżetu"? Czy ewidencję szczegółową mogą zastępować sprawozdania z wykonania planu dochodów i z wykonania planu wydatków poszczególnych jednostek budżetowych?
STAN FAKTYCZNY
W polityce rachunkowości w zakresie prowadzenia ewidencji księgowej na kontach budżetu gminy zostało określone, że do konta 901 "Dochody budżetu" i 902 "Wydatki budżetu" ewidencję szczegółową zastępują sprawozdania z wykonania planu dochodów i z wykonania planu wydatków poszczególnych jednostek budżetowych. Rozwiązanie to zostało zakwestionowane w trakcie kontroli kompleksowej gminy przeprowadzonej przez regionalną izbę obrachunkową (RIO). W wyniku kontroli stwierdzono, że sprawozdania budżetowe jednostek budżetowych nie mogą stanowić ewidencji szczegółowej do kont 901 i 902. W związku z tym zalecono księgowanie comiesięczne sprawozdań jednostek budżetowych (urzędu i innych gminnych jednostek budżetowych) na kontach 901 i 902 według podziałek klasyfikacji budżetowej. W mojej ocenie, realizacja zaleceń RIO musi się wiązać z dużymi nakładami pracy polegającej na odejmowaniu od każdego jednostkowego miesięcznego sprawozdania Rb-27S i Rb-28S w poszczególnych podziałkach klasyfikacji budżetowych kwot wykazanych za miesiąc poprzedzający, ponieważ miesięczne sprawozdania obejmują dane za okres od początku roku do końca miesiąca, za który jest sporządzane sprawozdanie. Moim zdaniem, działania takie trudno uznać za racjonalne, a z opisu kont 901 i 902 zamieszczonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont (...) wynika, że ewidencja szczegółowa do tych kont powinna umożliwiać ustalenie stanu poszczególnych dochodów i wydatków według podziałek klasyfikacji budżetowej.
