Lista czynności związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych
Koniec roku w księgowości oznacza konieczność wykonania wielu czynności związanych z przygotowaniami do zamknięcia ksiąg rachunkowych, które mają na celu doprowadzenie do tego, aby dane na temat aktywów i pasywów wykazane w ewidencji oraz sporządzanych na jej podstawie sprawozdaniach finansowych, budżetowych i innych były rzetelne, bezbłędne i sprawdzalne.
W celu prawidłowego zamknięcia ksiąg rachunkowych należy:
| Lp. | Opis czynności | Wykonano |
| 1 | 2 | 3 |
| I. Skontrolować kompletność i poprawność zapisów w księgach rachunkowych | ||
| 1. | Sprawdzić, czy do komórki księgowości spłynęły dokumenty źródłowe podlegające ujęciu w księgach rachunkowych danego roku obrotowego i wprowadzić do ksiąg wszystkie operacje, które nastąpiły w tym roku zgodnie z zasadą memoriału, według której w ewidencji należy ująć wszystkie osiągnięte przychody i koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. | |
