Należności cywilnoprawne krótko- i długoterminowe
Podział należności na krótkoterminowe oraz długoterminowe budził i budzi nadal wątpliwości w kontekście księgowania na koncie 226 "Długoterminowe należności budżetowe". Stąd też ważna jest prezentacja różnych sytuacji, z którymi w ramach swojej działalności spotyka się wiele jednostek. Dobitnym tego przykładem może być wciąż aktualny problem: czy należność długoterminowa to:
● należność powstała w 2015 r. z terminem zapadalności (płatności/wymagalności) przypadającym na dowolny moment pomiędzy 1 stycznia 2016 r. a 31 grudnia 2016 r. i lat następnych
albo
● należność powstała w 2015 r. z terminem zapadalności (płatności/wymagalności) przypadającym na dowolny moment liczony dopiero od 1 stycznia 2017 r.,
gdy za dzień bilansowy uznajemy 31 grudnia 2015 r.
W związku z tym przykładem rodzą się wątpliwości interpretacyjne i jeśli do tego dodamy inne zdarzenia budzące wątpliwości, to słuszne wydaje się poświęcenie temu zagadnieniu szczególnej uwagi.
W tym rozdziale porównano należności cywilnoprawne w wymiarze krótkoterminowych i długoterminowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych należności, co do których jednostki mają wątpliwości w zakresie ich zaklasyfikowania - krótkoterminowa albo długoterminowa należność budżetowa. Długoterminowe należności budżetowe oraz krótkoterminowe należności budżetowe mogą i stanowią problem w zakresie ich księgowego ujęcia.
Długoterminowe należności budżetowe są to tylko te należności, które są wymagalne po 12 miesiącach od dnia bilansowego, tzn. te, których termin spłaty przypada w okresie dłuższym niż rok, licząc od dnia bilansowego. Taka definicja długoterminowych należności budżetowych jest wynikiem interpretacji zapisów w uor - art. 3 ust. 1. Przez aktywa obrotowe rozumie się tę część aktywów jednostki, które w przypadku:
