Ewidencja księgowa VAT w państwowych jednostkach budżetowych i w jednostkach samorządu terytorialnego od 2017 r.
Wstęp
W państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) występują w bardzo ograniczonym zakresie, z uwagi na fakt wykonywania przez nie głównie nieodpłatnych zadań publicznych. Znacznie szerszy zakres czynności opodatkowanych VAT ma miejsce w samorządowych zakładach budżetowych wykonujących określone zadania jednostek samorządu terytorialnego, noszące znamiona działalności gospodarczej.
Od 1 stycznia 2017 r. z jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych nieposiadających osobowości prawnej samodzielność w zakresie rozliczeń VAT zachowują jedynie państwowe jednostki budżetowe. Natomiast samorządowe jednostki i zakłady od tej daty będą rozliczały VAT z właściwą jednostką samorządu terytorialnego.
Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego nie idzie w parze z regulacjami w zakresie ewidencji księgowej tych rozliczeń w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego, w innych niż urząd samorządowych jednostkach budżetowych i zakładach budżetowych oraz w budżetach jednostek samorządu terytorialnego, w których powinna być prowadzona ewidencja rozliczeń VAT z jednostkami organizacyjnymi i z urzędem skarbowym.
Celem Poradnika jest przedstawienie praktycznych rozwiązań w zakresie ewidencji księgowej operacji związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT w jednostkach organizacyjnych rozliczających VAT wraz z jednostką samorządu terytorialnego oraz ewidencję rozliczeń w budżecie jednostki samorządu terytorialnego z jednostkami organizacyjnymi i urzędem skarbowym.
W Poradniku podano propozycje ewidencji VAT połączone ze zmianami w polityce rachunkowości:
● w państwowych jednostkach budżetowych,
● w urzędach obsługujących jednostki samorządu terytorialnego,
● w samorządowych jednostkach budżetowych,
● w samorządowych zakładach budżetowych,
● w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
