Zmiany w klasyfikacji budżetowej 2024 – zestawienie
Do 24 października 2024 r. jednostki samorządu terytorialnego mają czas na dostosowanie uchwał budżetowych na rok 2024 do najnowszych zmian w klasyfikacji budżetowej.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie klasyfikacji budżetowej) jest ciągle nowelizowane. Wszystkie wprowadzone zmiany jednostki powinny na bieżąco uwzględniać w planowaniu, rachunkowości i sprawozdawczości.
W dniu 24 lipca 2024 r. weszły w życie kolejne zmiany w podziałkach klasyfikacji budżetowej. Zmiany te wynikają z opublikowanego 23 lipca 2024 r. rozporządzenia Ministra Finansów z 15 lipca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Dodano nowe podziałki, a przy niektórych zmieniono nazwy i objaśnienia. Między innymi wprowadzono wiele zmian w związku z koniecznością wyodrębnienia ewidencyjnego środków pozyskanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Dodano także podziałki klasyfikacyjne odzwierciedlające nowe kategorie dochodów i wydatków przewidziane w ustawach szczególnych z zakresu oświaty, pomocy społecznej i wspierania rodziny.
Rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, tj. 24 lipca 2024 r. Część postanowień rozporządzenia weszła w życie z mocą wsteczną od 1 stycznia 2024 r. Przyjęte terminy umożliwią jednolite klasyfikowanie dochodów i wydatków w całym roku budżetowym.
W praktyce oznacza to konieczność wstecznego dostosowania do zmienionych podziałek klasyfikacyjnych uchwał budżetowych jednostek samorządu terytorialnego*. Termin ten upływa 24 października 2024 r.
Zmiany dotyczące rozdziału 75867, czwartej cyfry „7” oraz paragrafów wydatków 610, 637, 673–676 muszą wejść w życie z mocą od 1 stycznia 2024 r. Niezbędne jest to również dla zapewnienia przejrzystości finansów publicznych w odniesieniu do planowania, realizacji budżetów przez jednostki samorządu terytorialnego oraz prawidłowej realizacji przez RIO ustawowych zadań w ramach działalności nadzorczej i opiniodawczej. Zmiany mają także na względzie bardzo istotny aspekt analizy i weryfikacji danych statystycznych wynikających ze sprawozdawczości budżetowej.
