Usługi elektroniczne, sygn. U.9.
Usługami elektronicznymi są usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
KRZYSZTOF ZBOROWSKI
Do usług tych zalicza się m.in. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, pakiety usług internetowych oferujących dostęp do informacji, np. dostęp do aktualnych wiadomości, tworzenie i hosting witryn internetowych, dostarczanie przestrzeni reklamowej.
Usługi te opodatkowane są w państwie nabywcy. W przypadku gdy podatnik VAT w Polsce nabywa usługi elektroniczne z zagranicy, powinien je rozliczyć jako import usług.
1. Definicja usług elektronicznych
W ramach działalności gospodarczej Michał Goławski prowadzi m.in. działalność polegającą na umieszczaniu w swojej witrynie internetowej bannerów reklamowych firm z innych państw UE oraz z USA i Kanady. Czy usługi te są usługami reklamowymi czy elektronicznymi?
Dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych, należy zaliczyć do usług elektronicznych, a nie reklamowych.
Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT przez usługi elektroniczne rozumie się usługi, o których mowa w art. 11 rozporządzenia nr 1777/2005, z uwzględnieniem art. 12 tego rozporządzenia.
Na podstawie art. 11 tego rozporządzenia do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku L dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Są to zatem podstawowe kryteria pozwalające na zaliczenie danej usługi do usług elektronicznych.
W art. 11 tego rozporządzenia zawarty jest katalog usług uznawanych za usługi elektroniczne.
