Usługi pośrednictwa - zasady, przykłady, interpretacje, sygn. U.27.
Prowadzenie działalności gospodarczej w wielu przypadkach wiązać się może z koniecznością korzystania z usług pośrednictwa. Zakres usług świadczonych przez podmioty pośredniczące jest bardzo szeroki i obejmuje swoim zasięgiem wszelkie czynności dotyczące zawierania umów pomiędzy sprzedawcą a kupującym (kojarzenie partnerów handlowych, doprowadzenie transakcji do realizacji, ustalenie warunków umowy, przesyłanie zamówień do realizacji, czy pilotowanie transakcji). Z usługami pośrednictwa jest związany też cały szereg zagadnień na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.
ANDRZEJ MARKOWSKI
1. Specyfika usług pośrednictwa na gruncie polskiej ustawy o podatku od towarów i usług
Co należy rozumieć pod pojęciem usług pośrednictwa?
Usługi pośrednictwa nie zostały zdefiniowane na gruncie polskiej ustawy o VAT. W doktrynie i orzecznictwie przyjęto, że przez usługi pośrednictwa należy rozumieć czynności dokonywane w imieniu oraz na rzecz innego podmiotu gospodarczego, w wyniku których dochodzi do zawarcia transakcji pomiędzy tym przedsiębiorcą a podmiotem trzecim. WedługSłownika Języka Polskiego PWNokreślenie „w imieniu” oznacza działanie „z czyjegoś upoważnienia, w zastępstwie kogoś”. Natomiast określenie „na rzecz” oznacza tyle, co działanie „na czyjąś korzyść, dla kogoś, dla czyjegoś dobra”.
W tej sytuacji należy zastosować definicje ogólne określone w prawie cywilnym. Jednakże i one nie są jednolite i mogą opierać się na różnych podstawach prawnych. Wykazać należy w szczególności następujące formy usług dotyczące pośrednictwa:
Pełnomocnictwo
- w sytuacji gdy podmiot uprawniony do działania jest powoływany na mocy oświadczenia reprezentowanego, w ramach którego wykonuje w jego imieniu i na jego rzecz czynności ogólnego zarządu (jest to tzw. pełnomocnictwo ogólne przewidziane w art. 98 Kodeksu cywilnego) albo określoną czynność (jest to tzw. pełnomocnictwo szczególne przewidziane w art. 98 Kodeksu cywilnego),
