Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-04-24
Wersja aktualna od 2024-04-24
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 4 kwietnia 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie zapotrzebowania i monitorowanie zużycia mediów w nieruchomości" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie zapotrzebowania i monitorowanie zużycia mediów w nieruchomości" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju i Technologii: K. Hetman
|
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 2721).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 4 kwietnia 2024 r. (M.P. poz. 326)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PLANOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA I MONITOROWANIE ZUŻYCIA MEDIÓW W NIERUCHOMOŚCI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Planowanie zapotrzebowania i monitorowanie zużycia mediów w nieruchomości |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Planowanie zapotrzebowania i monitorowanie zużycia mediów w nieruchomości": 1) monitoruje zużycie i produkcję mediów w nieruchomości, w tym: inwentaryzuje media w nieruchomości, posługuje się przyrządami pomiarowymi, ewidencjonuje wskazania przyrządów pomiarowych, analizuje wyniki wskazań przyrządów pomiarowych; 2) planuje zużycie mediów dla nieruchomości, w tym: określa cele oraz dobiera metody planowania zużycia i produkcji mediów, określa minimalne zapotrzebowania na media niezbędne do funkcjonowania obiektu, omawia metody optymalizacji zużycia i produkcji mediów, planuje zużycie/produkcję mediów w nieruchomości; 3) analizuje umowy dotyczące dostarczania i odbierania mediów do i z nieruchomości, w tym: rozpoznaje podstawowe elementy treści umowy, porównuje treść umowy pod kątem planowanego zużycia mediów. |
Zestaw 1. Monitorowanie zużycia i produkcji mediów w nieruchomości | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji efektów uczenia się |
Inwentaryzuje media w nieruchomości | - omawia rodzaje mediów w nieruchomości, - omawia rodzaje źródeł, dostawców i odbiorców mediów, - omawia rodzaje odbiorników, - omawia współwystępowanie zużycia pomiędzy poszczególnymi mediami, - omawia obowiązujące jednostki miar mediów oraz przedstawia pojęcia związane z określeniem mocy i energii, - grupuje i kwantyfikuje rodzaje odbiorników i wytworników mediów w danej nieruchomości pod względem ich wielkości mocy i rodzajów. |
Posługuje się przyrządami pomiarowymi | - wyjaśnia sposób właściwego montażu i odczytu wskazań przyrządów pomiarowych, - odczytuje z przyrządów pomiarowych informacje identyfikacyjne oraz informacje o terminie legalizacji, - odczytuje wskazania różnych przyrządów pomiarowych. |
Ewidencjonuje wskazania przyrządów pomiarowych | - tworzy listy odczytowe, - weryfikuje poprawność działania i wskazań przyrządów pomiarowych (analogowych i cyfrowych) w trakcie odczytu i typuje przyrządy podlegające ponownemu odczytowi, - analizuje możliwe ingerencje w przyrządy lub systemy pomiarowe, - tworzy wizualizacje zużycia mediów. |
Analizuje wyniki wskazań przyrządów pomiarowych | - analizuje przyczyny błędów wskazań przyrządów pomiarowych, - porównuje wartości zużycia i produkcji ze wskazań z przyrządów pomiarowych mediów w okresach rozliczeniowych z dokumentacją dostawców i odbiorców mediów (porównuje umowne warunki z danymi rynkowymi, zamówione ilości z rzeczywistym i planowanym zużyciem), - analizuje zależności pomiędzy faktycznym zużyciem mediów przez odbiorniki a produkcją mediów. |
Zestaw 2. Planowanie zużycia i produkcji mediów dla nieruchomości | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Określa cele oraz dobiera metody planowania zużycia i produkcji mediów | - omawia kategorie celów w zakresie zużycia i produkcji mediów w nieruchomości (np. obniżenie zużycia, obniżenie kosztów, produkcja), - omawia metody i etapy planowania, - wskazuje, na podstawie studium przypadku, właściwe dla wskazanych celów rodzaje i metody planowania. |
Określa minimalne zapotrzebowanie na media niezbędne do funkcjonowania obiektu | - w oparciu o dostępną dokumentację techniczną oraz dane monitoringu zużycia określa minimalne zużycie mediów, - przygotowuje wizualizację minimalnego zużycia mediów w określonym czasie, - omawia, możliwe do zastosowania w nieruchomości, rozwiązania (w tym, o ile to możliwe na podstawie dostępnej dokumentacji, rozwiązania innowacyjne) pozwalające na minimalizację zużycia mediów (np. energooszczędne źródła światła, docieplenia instalacji, liczniki, ograniczniki przepływu mediów). |
Omawia metody optymalizacji zużycia i produkcji mediów | - omawia metody optymalizacji finansowej zużycia i produkcji mediów w nieruchomości, - omawia metody optymalizacji emisji CO2 w nieruchomości, - omawia metody optymalizacji strat ciepła w budynku i zużycia wody, - omawia metody optymalizacji w zakresie bezpieczeństwa użytkowników (oświetlenie części wspólnych), - omawia metody optymalizacji wpływu nieruchomości na środowisko. |
Planuje zużycie i produkcję mediów w nieruchomości | - na podstawie studium przypadku, kierując się jednym z kryteriów optymalizacji zużycia i produkcji mediów, przyjmuje cele w zakresie zużycia i produkcji mediów w nieruchomości oraz harmonogram realizacji działań w zakresie zużycia i produkcji mediów, - tworzy plan zużycia mediów w nieruchomości, - w oparciu o udostępnioną dokumentację lub udostępnioną, przeprowadzoną inwentaryzację oraz dane o odbiornikach mediów w nieruchomości, prognozuje ich zużycie w kolejnym okresie działania, - wyznacza trend zapotrzebowania na zużycie i produkcji mediów w nieruchomości, - dokonuje porównania określonego trendu zapotrzebowania na zużycie i produkcję mediów w nieruchomości z ich wcześniejszym zaplanowaniem, - przedstawia propozycje działań możliwych do podjęcia w zakresie przyjętej perspektywy optymalizacji zużycia i produkcji mediów w nieruchomości, - wizualizuje obecne zużycie, trend zapotrzebowania na zużycie i produkcję mediów w nieruchomości i przewidywane efekty działań optymalizacyjnych. |
Zestaw 3. Analizowanie umów dotyczących dostarczania i odbierania mediów do i z nieruchomości | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Rozpoznaje podstawowe elementy treści umowy | - wskazuje strony umowy oraz jej przedmiot, - odczytuje z umowy terminy jej obowiązywania, - wskazuje warunki realizacji umowy oraz konsekwencje niedotrzymania jej warunków przez strony, - wskazuje warunki i formy zmian umowy, - wskazuje w umowie zamówione ilości mediów. |
Porównuje treść umowy pod kątem planowanego zużycia mediów | - porównuje warunki cenowe umowy z danymi rynkowymi, - porównuje zamówione ilości mediów z odczytanymi zbiorczymi wartościami z przyrządów pomiarowych, - porównuje zamówione ilości mediów z planowanym ich zużyciem. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1.1. Metody Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się następujące metody: - test teoretyczny, - analiza studium przypadku uzupełniona wywiadem swobodnym lub ustrukturyzowanym (rozmową z komisją), - analiza dowodów i deklaracji. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej wykorzystuje się test. W części praktycznej stosuje się metodę analizy studium przypadku uzupełnioną wywiadem swobodnym lub ustrukturyzowanym (rozmową z komisją). Pozytywny wynik z części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. Obie części weryfikacji efektów uczenia się mogą być poprzedzone analizą dowodów i deklaracji oraz wywiadem swobodnym (rozmową z komisją) w celu potwierdzenia części efektów uczenia się. W przypadku osób posiadających co najmniej 4 lata doświadczenia w zakresie wykonywania zadań opisanych w efektach uczenia się, weryfikacja za pomocą wyżej wymienionych metod może być zastąpiona, w całości lub w części, analizą dowodów i deklaracji potwierdzających wszystkie efekty uczenia się. Aby móc przeprowadzić analizę dowodów i deklaracji na etapie weryfikacji, instytucja certyfikująca określa oraz podaje do wiadomości kandydatów: - rodzaje dopuszczalnych dowodów i formę, w jakiej powinny być przedstawione, - dodatkowe kryteria, jakie należy spełnić, - zasady oceny, stanowiące podstawę do wydania decyzji. W szczególnych sytuacjach (np. sytuacja epidemiczna ograniczająca możliwość kontaktów bezpośrednich kandydata z komisją walidacyjną) możliwe jest zastosowanie innych metod walidacji lub jej form (np. zdalna) przy zachowaniu wszelkich zasad zapewniania jakości oraz obowiązku sprawdzenia wszystkich efektów uczenia się wraz z kryteriami weryfikacji. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się przeprowadza komisja walidacyjna składająca się z 3 osób, z których jedna pełni funkcję przewodniczącego. Przewodniczący komisji walidacyjnej spełnia następujące kryteria: - posiada minimum 5-letnie doświadczenie zawodowe w zarządzaniu nieruchomościami, - posiada licencję zawodową wydaną przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa przed dniem 1 stycznia 2014 r. (zgodnie z art. 50 w zw. z art. 8 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829)) lub ukończone studia wyższe lub podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami. Pozostali członkowie komisji walidacyjnej spełniają łącznie następujące kryteria: - posiadają minimum 5-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie planowania zapotrzebowania i monitorowania zużycia mediów w nieruchomości lub 5-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie edukacji z obszaru gospodarowania nieruchomościami, - posiadają wykształcenie prawnicze, techniczne lub ekonomiczne. Ponadto przynajmniej jeden z członków komisji walidacyjnej posiada doświadczenie w zakresie weryfikacji efektów uczenia się (np. przeprowadzania egzaminów). Osoby projektujące walidację (w tym narzędzia walidacji) posiadają doświadczenie w zakresie weryfikacji efektów uczenia się, prowadzenia walidacji (np. w formie egzaminów) i przygotowywania narzędzi walidacji (np. testów). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca: 1) zapewnia: a) sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu i oprogramowanie biurowe, b) flipchart, rzutnik multimedialny, c) dostęp do przykładowej dokumentacji prawnej, finansowej, zarządczej i technicznej nieruchomości, d) warunki do przeprowadzenia części teoretycznej i praktycznej walidacji pozwalające kandydatowi na swobodną pracę, e) bezstronność osób przeprowadzających walidację; 2) stosuje rozwiązania zapewniające rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji; 3) opracowuje i zapewnia bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących spełnienia wymogów formalnych walidacji, a także decyzji kończącej walidację; 4) w przypadku negatywnego wyniku walidacji przedstawia uzasadnienie decyzji; 5) dokumentuje proces walidacji w postaci protokołu; protokół zawiera dane komisji walidującej i kandydata, testy i pytania zadawane kandydatowi oraz ocenę. 2.1. Etap identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się Instytucja certyfikująca może zapewniać wsparcie dla kandydatów prowadzone przez doradcę walidacyjnego w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Korzystanie z tego wsparcia nie jest obowiązkowe. 2.2. Metody Etap identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się może być realizowany w oparciu o dowolne metody służące zidentyfikowaniu posiadanych efektów uczenia się. 2.3. Zasoby kadrowe Doradca walidacyjny. Zadaniem doradcy walidacyjnego jest wspieranie osoby przystępującej do procesu walidacji. Doradca walidacyjny pomaga w zidentyfikowaniu wymaganego doświadczenia i posiadanych efektów uczenia się oraz w ich rzetelnym udokumentowaniu na potrzeby walidacji. Udziela informacji dotyczących przebiegu walidacji, wymagań związanych z przystąpieniem do weryfikacji efektów uczenia się oraz kryteriów i sposobów oceny. Doradcą walidacyjnym może być osoba, która posiada: - doświadczenie w weryfikowaniu efektów uczenia się lub ocenie kompetencji, - umiejętność stosowania metod i narzędzi wykorzystywanych przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji, - wiedzę dotyczącą kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie zapotrzebowania i monitorowanie zużycia mediów w nieruchomości". 2.4. Warunki organizacyjne i materialne etapu identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca może zapewnić osobom przystępującym do walidacji wsparcie na etapie identyfikowania i dokumentowania. Etap ten może być również realizowany przez te osoby samodzielnie. Instytucja certyfikująca, która zdecyduje się na wsparcie osób w procesie identyfikowania i dokumentowania, zapewnia warunki umożliwiające im indywidualną rozmowę z doradcą walidacyjnym. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać: 1) kwalifikację pełną na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji; 2) co najmniej 2 lata ciągłej praktyki w zarządzaniu nieruchomościami, zakończonej nie wcześniej niż 4 miesiące przed przystąpieniem do walidacji. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu potwierdzającego nadanie kwalifikacji wolnorynkowej
Certyfikat jest ważny 3 lata. Ważność jest przedłużana cyklicznie przez instytucję certyfikującą na kolejne 3 lata na wniosek osoby posiadającej ten certyfikat, jeżeli osoba ta w okresie 3 lat poprzedzających utratę ważności certyfikatu wykaże, że wykonywała czynności i zadania objęte kwalifikacją wolnorynkową "Planowanie zapotrzebowania i monitorowanie zużycia mediów w nieruchomości" w co najmniej jednej nieruchomości o powierzchni zabudowanej powyżej 600 m2. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |