Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2009 r., sygn. II FSK 495/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Nowak (sprawozdawca), Sędziowie NSA Jan Rudowski, WSA del. Tomasz Zborzyński, Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 22 lipca 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej G. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 18 października 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1055/06 w sprawie ze skargi G. O. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 5 maja 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2000 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od G. O. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w K. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 18 października 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1055/06, wydanym na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę G. O. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z 5 maja 2006 r. Nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2000 r.

Z uzasadnienia wyroku wynikało, że podatnik - żołnierz pełniący służbę w Siłach Międzynarodowych SFOR w Bośni i Hercegowinie ubiegał się o zwrot podatku pobranego przez płatnika od wynagrodzenia ze stosunku pracy na ostatnio zajmowanym stanowisku w kraju.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. decyzją z 1 marca 2006 r. załatwił wniosek odmownie.

Dyrektor Izby Skarbowej skarżoną następnie decyzję z 5 maja 2006 r. decyzję organu podatkowego pierwszej instancji utrzymał w mocy.

Wskazał, że do zastosowania zwolnienia, na które powołał się podatnik, konieczne było wystąpienie łączne dwóch przesłanek, a to faktu, że należności pieniężne wypłacane są żołnierzowi bezpośrednio w związku z wykonywaniem służby poza granicami kraju i wynikają z celów określonych w zwolnieniu. Zwolnieniem nie były objęte należności, które przysługiwały podatnikowi niezależnie od jego udziału w misjach specjalnych poza granicami kraju. W związku z tym zwolnieniem nie były objęte uposażenia wynikające ze stosunku służbowego, a tylko dodatkowe świadczenia, przysługujące podatnikom w związku z wyznaczeniem ich do jednostek biorących udział w misjach specjalnych. Otrzymywane w kraju należności z tytułu stosunku służbowego nie były uwarunkowane uczestniczeniem podatnika w misji specjalnej poza granicami kraju, płatnik był zobligowany do obliczenia i pobrania zaliczki na poczet podatku dochodowego od tej należności, co też prawidłowo uczynił. Stosownie do § 9 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 marca 1995 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 35, poz. 173 ze zm.) zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych były należności pieniężne wypłacane żołnierzom i pracownikom w związku z wyznaczeniem ich do składu osobowego polskiego kontyngentu wojskowego w ramach misji specjalnych organizacji międzynarodowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00