Wyrok NSA z dnia 12 stycznia 2009 r., sygn. I OSK 51/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łukaszewska - Macioch (spr.) Sędzia NSA Jolanta Rajewska Sędzia WSA del. Ewa Kwiecińska Protokolant Barbara Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 12 stycznia 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 października 2007 r. sygn. akt I SA/Wa 481/07 w sprawie ze skargi J. W. na decyzję Ministra Budownictwa z dnia [...] lutego 2007 r. nr [...] w przedmiocie zajęcia nieruchomości oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 12 października 2007r. sygn. akt I SA/Wa 481/07 oddalił skargę J. W. na decyzję Ministra Budownictwa z dnia [...] lutego 2007 r. nr [...] w przedmiocie zajęcia nieruchomości.
W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił następujący stan faktyczny:
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zwrócił się do Wojewody Dolnośląskiego wnioskiem z dnia [...] lipca 2006r. o wydanie w trybie art. 17 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz. U. Nr 80, poz. 721 ze zm.) decyzji zezwalającej na niezwłoczne zajęcie nieruchomości położonej na terenie gminy N., oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki nr [...] o pow. [...] ha, nr [...] o pow. [...] ha, nr [...] o pow. [...]ha i nr [...] o pow. [...] ha, obręb G., uregulowanej w księdze wieczystej nr [...], stanowiącej własność J. W. oraz o nadanie tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowa nieruchomość, zgodnie z decyzją Wojewody Jeleniogórskiego z dnia [...] marca 1998 r. nr [...] o ustaleniu lokalizacji drogi przeznaczona została pod budowę autostrady płatnej A-4 na odcinku Zgorzelec - Krzyżowa w województwie jeleniogórskim. Brak dostępu do terenu wstrzymuje rozpoczęcie i prowadzenie robót zgodnie z harmonogramem, co może narazić Skarb Państwa na niepowetowane straty. Autostrada A-4 zgodnie z założeniami strategicznymi rządu polskiego zyskała pierwszeństwo w budowie dróg z uwagi na położenie w systemie dróg międzynarodowych i europejskich korytarzy transportowych (TEN i TINA).
