Wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2010 r., sygn. II OSK 125/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie sędzia NSA Zofia Flasińska sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Protokolant Edyta Balcer-Szczęsna po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. i L. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 sierpnia 2008 r. sygn. akt VII SA/Wa 934/08 w sprawie ze skargi G. i T. L. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] czerwca 2006 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 12 sierpnia 2008 r., sygn. akt VII SA/Wa 934/08, uchylił zaskarżoną decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] czerwca 2006 r. znak [...], stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku oraz zasądził od Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżących G. i T. L. solidarnie kwotę 455 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd podał, że decyzją z dnia [...] kwietnia 2006 r. Wojewoda Śląski stwierdził nieważność decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego w C. z dnia [...] października 1998 r. znak [...] o pozwoleniu na przebudowę budynku mieszkalnego na działce nr [...] w U. ul. [...], po wszczęciu postępowania z urzędu.
Powyższa decyzja zapadła w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 30 marca 2005 r. (sygn. akt II SA/Ka 940/03) wydanym w przedmiocie prowadzenia robót budowlanych w budynku nr [...] przy ul. [...] w U. W toku postępowania nadzorczego ustalono, iż decyzja o pozwoleniu na przebudowę z dnia [...] października 1998 r. wydana została w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z dnia [...] marca 1989 r., która m. in. zawierała warunek dokonywania roboczych uzgodnień rozwiązań projektowych z właścicielem sąsiedniej posesji z uwagi na realizację inwestycji w zbliżeniu do granicy działki, a ostateczny projekt architektoniczno - budowlany powinien być zaakceptowany przez właściciela sąsiedniej posesji (powinien posiadać "klauzulę uzgadniającą"). Niespełnienie powyższych wymogów spowodowało naruszenie art. 34 ust. 1 Prawa budowlanego, który stanowi, że projekt budowlany powinien spełniać wymagania określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, gdyż mają one dla organu architektoniczno - budowlanego charakter wiążący (art. 41 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym Dz. U. z 1994r. Nr 89, poz. 415 ze zm.).
