Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 maja 2013 r., sygn. I FSK 428/13

Przepis art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), przy uwzględnieniu jego prounijnej wykładni, należy rozumieć w ten sposób, że określone w nim zwolnienie od podatku, z uwagi na przeznaczenie, obejmuje jedynie zużycie wyrobów energetycznych i energii elektrycznej w bezpośrednim procesie wytwarzania energii elektrycznej, co oznacza, że norma tego przepisu nie obejmuje zużycia wyrobów energetycznych przez urządzenia jedynie transportujące wyroby energetyczne, których spożytkowanie (spalenie) prowadzi do wyprodukowania energii elektrycznej.

Teza urzędowa

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Protokolant Marta Sokołowska-Juras, po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. S.A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 18 sierpnia 2011 r. sygn. akt I SA/Łd 811/11 w sprawie ze skargi P. S.A. na indywidualną interpretację Ministra Finansów z dnia 22 lutego 2011 r. nr [...] w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów energetycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. S.A. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami.

1.1. Wyrokiem z dnia 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt I SA/Łd 811/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę P. S.A. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 22 lutego 2011 r. w przedmiocie przepisów dotyczących podatku akcyzowego.

1.2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że strona we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji wyjaśniła, że w jej skład wchodzą oddziały tworzące m.in. K. oraz T., w ramach których, zgodnie z posiadanymi koncesjami, prowadzona jest działalność polegająca na wytwarzaniu energii elektrycznej oraz wytwarzaniu ciepła. Model wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w spółce oraz jej oddziałach, oparty jest na procesie współspalania węgla i biomasy. Wniosek o udzielenie interpretacji dotyczył drugiego z ww. nośników energii. Spółka wskazała, że najpierw nabywa biomasę od dostawców krajowych i składuje ją w odpowiednio do tego przystosowanych miejscach. Następnie biomasa pobierana jest ze składowiska przez odpowiednio przystosowany do tego sprzęt technologiczny (spycharko-ładowarki) i dostarczana do instalacji podawczej (taśmociąg), którą transportowana jest do kotłów, gdzie ma miejsce proces spalania. Spółka podkreśliła, że proces wytwarzania energii elektrycznej ma charakter ciągły, tj. kotły są wygaszane niezwykle rzadko i jedynie w wyjątkowych sytuacjach. W związku z tym, węgiel do kotłów dostarczany jest w sposób ściśle zaplanowany i z odpowiednią częstotliwością. Równolegle podczas nawęglania, za pomocą instalacji podawczej, do kotłów dostarczana jest również biomasa. Opisany powyżej proces współspalania biomasy zakłada pracę spycharko-ładowarek, jako urządzeń niezbędnych, przy pomocy których biomasa pobierana jest ze składowiska i nakładana na instalację podawczą. Spółka podkreśliła, że dostawy biomasy oraz bieżące jej współspalanie, są zdarzeniami rozbiegającymi się w czasie. Dostarczanie biomasy do kotłów ma charakter ciągły, podczas, gdy nabywanie i dostarczenie do spółki biomasy, odbywa się cyklicznie w zależności m.in. od posiadanych przez spółkę zapasów, ceny biomasy, jej podaży na rynku. Stosując przyjęty model współspalania biomasy, nie sposób pominąć pracy spycharko-ładowarek, gdyż nie jest możliwe, aby nabywana od zewnętrznych kontrahentów biomasa, dostarczana była bezpośrednio na instalację podawczą lub wręcz wprost do kotłów. Wnioskodawca wskazał ponadto, że transport biomasy jest na tyle istotnym składnikiem procesu produkcji energii elektrycznej, że spółka oraz będące jej oddziałami elektrownie przeprowadziły prace budowlane w celu zapewnienia bezproblemowej pracy spycharko-ładowarek, które napędzane są silnikami spalinowymi, zużywającymi olej napędowy, oznaczony kodem CN 2710 19 41. W związku z powyższym spółka zapytała, czy, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm., dalej "u.p.a."), przy założeniu spełnienia określonych wymogów, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 oraz w art. 32 ust. 5-13 tej ustawy, olej napędowy wykorzystywany do pracy spycharko-ładowarek, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, jako wyrób energetyczny zużywany w procesie produkcji energii elektrycznej. Spółka przedstawiając przy tym własne stanowisko w sprawie wskazała, że - jej zdaniem - olej napędowy wykorzystywany do pracy spycharko-ładowarek, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, jako wyrób energetyczny zużywany w procesie produkcji energii elektrycznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00