Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 października 2014 r., sygn. II FSK 2769/14

Zwolnienie od podatku od nieruchomości wynikające z przepisu art. 7 ust. 1 pkt 2 i 2a u.p.o.l. dotyczy wyłącznie infrastruktury portowej z art. 2 pkt 4 u.p.p.m., czyli dotyczy wyłącznie podmiotów zarządzających portem w rozumieniu przytoczonych przepisów ustawy o portach i przystaniach morskich.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jan Rudowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, Protokolant Justyna Bluszko-Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 17 października 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "S." [...] S.A. z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 29 listopada 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 907/11 w sprawie ze skargi "S." [...] S.A. z siedzibą w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 5 lipca 2011 r. sygn. akt [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2005 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 29 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Gd 907/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę S. S.A. z siedzibą w G. (dalej jako: "spółka") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. z dnia 5 lipca 2011 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2005 r.

2. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez sąd pierwszej instancji wynika, że Prezydent Miasta G. decyzją z dnia 20 grudnia 2010 r. określił spółce wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za rok 2005 w kwocie 1 381 256,30 zł. Podstawą wydania tej decyzji było zakwestionowanie przez organ pierwszej instancji zasadności skorzystania przez spółkę ze zwolnienia wynikającego z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r., nr 9, poz. 84 ze zm., dalej jako: "u.p.o.l.") w odniesieniu do budowli zakwalifikowanych przez podatnika jako budowle infrastruktury portowej oraz gruntów znajdujących się pod tymi budowlami. Wskazano, że dla zdefiniowania urządzeń infrastruktury portowej posłużyć należy się art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2002 r., nr 110, poz. 967 ze zm., dalej jako: "u.p.p.m."), zgodnie z którym infrastruktura portowa to znajdujące się w granicach portu lub przystani morskiej akweny portowe oraz ogólnodostępne obiekty, urządzenia i instalacje, związane z funkcjonowaniem portu, przeznaczone do wykonywania przez podmiot zarządzający portem, zadań o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5, tj. świadczenia usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej. Analizując przesłanki konieczne w świetle art. 2 pkt 4 u.p.p.m. organ pierwszej instancji doszedł do wniosku, że w odniesieniu do budowli uznanych przez spółkę za budowle infrastruktury portowej nie został spełniony jeden z warunków, a mianowicie nie są one przeznaczone do wykonywania przez podmiot zarządzający portem zadań dotyczących świadczenia usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00