Wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 2014 r., sygn. I OSK 784/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. NSA Roman Ciąglewicz Protokolant st. asystent sędziego Joanna Ukalska po rozpoznaniu w dniu 3 kwietnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 grudnia 2012 r. sygn. akt II SA/Wa 1215/12 w sprawie ze skargi D. K. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 grudnia 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 1215/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę D. K. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Komendant [...] Policji rozkazem personalnym z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] , wydanym na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687 ze zm.) oraz art. 108 K.p.a., orzekł o zwolnieniu D. K. z dniem 31 marca 2012 r. ze służby w Policji, nadając tej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Komendant Główny Policji, po rozpatrzeniu odwołania D. K., rozkazem personalnym z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] , wydanym na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 2 K.p.a., utrzymał w mocy rozkaz personalny Komendanta [...] Policji z dnia [...] marca 2012 r.
W obszernym uzasadnieniu swej decyzji Komendant Główny Policji stwierdził między innymi, że Komendant [...] Policji, działając w granicach uznania administracyjnego, wyjaśnił wnikliwie i wszechstronnie stan faktyczny sprawy, a przed wydaniem decyzji rozpatrzył sprawę w świetle wszystkich przepisów prawa materialnego, mogących mieć w niej zastosowanie. Ustalenia faktyczne i prawne poczynione przez organ I instancji są prawidłowe. W sprawie bezsporne bowiem jest, że absencja chorobowa D. K. w okresie służby w Komendzie [...] Policji rozpoczęła się od dnia [...] czerwca 2010 r. i trwała do dnia [...] grudnia 2011 r., tj. przez 529 dni. Policjant w 2010 r. nie pełnił służby z powodu choroby przez 194 dni, a w 2011 r. przez 335 dni. We wskazanym czasie D. K. nie korzystał ze zwolnień lekarskich tylko przez 3 dni, tj. 13 i 14 listopada 2010 r. (sobota i niedziela) oraz w dniu 5 kwietnia 2011 r., kiedy nie stawił się do służby i nie usprawiedliwił swej nieobecności. Poprzednio w okresie służby w Komendzie Rejonowej Policji [...] D. K. nie pełnił służby z powodu choroby w 2006 r. przez 66 dni, w 2007 r. przez 67 dni, w 2008 r. 172 dni, w 2009 r. przez 174 dni, a w 2010 r.- do czasu przeniesienia z dniem [...] czerwca 2010 r. do Komendy [...] Policji - przez 147 dni. Oznacza to, że od 2006 r. do 2011 r. policjant korzystał ze zwolnień lekarskich w sumie przez 1155 dni, a zatem w okresie 6 lat służby nie pełnił jej z powodu choroby łącznie przez 3 lata i 2 miesiące. Wojewódzka Komisja Lekarska MSWiA orzeczeniem z dnia [...] marca 2009 r. nr [...] uznała D.K. za zdolnego do służby w Policji z ograniczeniem dotyczącym służby zewnętrznej, a orzeczeniem z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] za zdolnego do służby w Policji bez żadnych ograniczeń. Mimo tego policjant przedstawiał kolejne zwolnienia lekarskie. Były one wydawane przez lekarzy specjalistów z różnych dziedzin. Krótkotrwałe przerwy w okresach absencji chorobowej świadczą o tym, że policjant świadomie zamierzał uniknąć skutków przewidzianych w art. 41 ust. 2 pkt 7 ustawy o Policji, to jest zwolnienia go ze służby po upływie 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby.
