Wyrok NSA z dnia 11 marca 2014 r., sygn. II OSK 2469/12
Dnia 11 marca 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon sędzia del. NSA Tomasz Zbrojewski Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 11 marca 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej U.T. i I.S. oraz skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 10 lipca 2012 roku, sygn. akt II SA/Ol 416/12 w sprawie ze skargi A.S. i A.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] kwietnia 2012 roku nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia 1. oddala obie skargi kasacyjne; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie na rzecz A.S. i A.S. solidarnie kwotę 90 (dziewięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego; 3. zasądza od U.T. i I.S. solidarnie na rzecz A.S. i A.S. solidarnie kwotę 90 (dziewięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 10 lipca 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, po rozpoznaniu skargi A. i A.S. (dalej jako "skarżący") uchylił zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z [...] kwietnia 2012 r., w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia, oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy Dywity z [...] lutego 2011 r.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzję organu I instancji wydano po rozpatrzeniu wniosku K.N. oraz skarżących o ustalenie środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na zmianie sposobu użytkowania i rozbudowie istniejącego budynku gospodarczego na warsztat samochodowy na działkach nr [...] i [...] w obrębie geodezyjnym [...].
Organ I instancji wskazał, że zarówno Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Olsztynie opinią sanitarną z [...] grudnia 2010 r., jak i Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z [...] grudnia 2010 r. wyrazili opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Na podstawie uzyskanych opinii oraz po uwzględnieniu art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 ze zm. - dalej jako "ustawa środowiskowa") organ I instancji postanowieniem z [...] stycznia 2011 r. odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Wskazano, że teren, na którym planowana jest inwestycja nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w bezpośrednim sąsiedztwie analizowanego terenu od strony północnej i wschodniej znajdują się nieruchomości niezabudowane, od strony południowej przebiega droga gminna, natomiast od strony zachodniej znajduje się nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym. Działka nr [...] ma powierzchnię 2752 m² i jest w większości utwardzona i pozbawiona roślinności, zabudowana budynkiem mieszkalnym oraz gospodarczym o powierzchni ok. 115 m², który zostanie rozbudowany o około 40 m² od strony północno-wschodniej, przy granicy z działką nr [...]. Najbliższa zabudowa znajduje się na działce nr [...], w odległości 6 m od granicy z działką, na której planowana jest inwestycja oraz w odległości około 15 m od istniejącego budynku gospodarczego, około 25 m od planowanej rozbudowy. W ramach inwestycji planuje się budowę parkingu na 20 miejsc postojowych i ciągów komunikacyjnych, których powierzchnia wyniesie około 310 m² . Obiekt będzie składać się z dwóch stanowisk naprawczych, które wyposażone zostaną w podnośniki mechaniczne i kompresor. Zakres prac wykonywanych w warsztacie to m.in. naprawy zawieszeń, układów hamulcowych, silników, skrzyń biegów, z wyłączeniem napraw blacharskich i lakierniczych. Z przedłożonej dokumentacji wynika, że działalność zakładu zostanie usystematyzowana, a podjęte działania będą miały na celu ograniczenie negatywnych skutków funkcjonowania zakładu. Organ wskazał również, że planowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Środkowej Łyny, na którym obowiązują przepisy zawarte w rozporządzeniu Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Środkowej Łyny (Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 2008 r. Nr 201, poz. 3152), w sąsiedztwie rzeki Łyny. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie naruszy jednak przepisów wskazanego rozporządzenia, ani nie będzie miała znaczącego negatywnego wpływu na walory krajobrazowe obszaru chronionego krajobrazu, gdyż realizowana będzie na terenie już zabudowanym. Najbliżej położony obszar Natura 2000 to Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków "Puszcza Napiwodzko-Ramucka", położony w odległości około 10 km od miejsca planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowa inwestycja nie będzie więc negatywnie oddziaływać na gatunki i siedliska przyrodnicze, dla których wyznaczone zostały obszary Natura 2000 oraz nie naruszy spójności sieci Natura 2000. Jednocześnie inwestycja nie jest zlokalizowana na obszarach wybrzeży, obszarach przylegających do jezior, obszarach górskich lub wodno-błotnych, obszarach ochrony uzdrowiskowej, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Nie będzie również wymagała wycinki drzew.
