Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2014 r., sygn. II OSK 2305/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie sędzia NSA Maciej Dybowski /spr./ sędzia NSA Robert Sawuła Protokolant starszy inspektor sądowy Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 26 lutego 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 marca 2012 r. sygn. akt IV SA/Wa 758/11 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] 2011 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 27 marca 2012 r., sygn. akt IV SA/Wa 758/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Wspólnoty Mieszkaniowej Osiedla [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] 2011 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy.
Wyrok ów zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Decyzją z [...] 2010 r. [nr ...] (dalej decyzja z [...] 2010 r.) Prezydent [...] (dalej Prezydent) ustalił warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla inwestycji polegającej na nadbudowie o 1 kondygnację 8. trzykondygnacyjnych budynków mieszkalnych wielorodzinnych osiedla [...] położonych na działce nr ew. [...] z obrębu [...] przy ul. [...] rejon ul. [...] na terenie Dzielnicy [...] przez podniesienie dachu i zastąpienie nieużytkowego poddasza poddaszem użytkowym mieszkalnym z wniosku Wspólnoty Mieszkaniowej [...].
Odwołanie od powyższej decyzji wnieśli: Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej [...] (dalej skarżąca bądź Wspólnota) i M. K.
Decyzją z [...] 2011 r. [nr ...] (dalej decyzja z [...] 2011 r.) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] (dalej Kolegium bądź SKO), utrzymało w mocy decyzję z [...] 2010 r.
W uzasadnieniu SKO wskazało, że odwołania skarżących nie zasługują na uwzględnienie, bowiem wbrew zawartym tam zarzutom, w rozpoznawanej sprawie poddano ocenie funkcje oraz cechy zabudowy i zagospodarowania terenu w obszarze analizowanym w zakresie określonym w art. 61 ust. 1-5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80, poz. 717 ze zm., dalej upzp). Obszar ten wyznaczono na załączniku graficznym i opisano w załączniku tekstowym. W decyzji z [...] 2010 r. wykazano, że obszar analizowany spełnia wymogi rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego [Dz. U. nr 164, poz. 1588, dalej rozporządzenie] i art. 61 ust. 1-5 upzp, wskazując jakimi kryteriami kierowano się wyznaczając obszar analizowany. W ocenie SKO, w uzasadnieniu decyzji z [...] 2010 r. ustalającej warunki zabudowy, wskazano nie tylko granice obszaru analizowanego, ale także kryteria, jakimi kierowano się, granice te wyznaczając. W pkt 3 ppkt 4 analizy funkcji oraz cech zabudowy, dotyczących ustalenia wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, jej gzymsu lub attyki wskazano, że występujące w obszarze analizowanym budynki mieszkalne są bardzo zróżnicowane pod względem wysokości, która kształtuje się od 2 do 5 kondygnacji nadziemnych. Wg dokumentacji projektowej znajdującej się w aktach sprawy, budynki na terenie inwestycji nr [...] przy ul. [...] mają wysokość: górny poziom okapu odpowiadający w przybliżeniu wysokości elewacji frontowej 9,5 m; poziom kalenicy 12,12 m;
