Wyrok NSA z dnia 18 marca 2015 r., sygn. I GSK 1779/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha Sędzia NSA Maria Myślińska (spr.) Sędzia del. WSA Małgorzata Jużków Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 18 marca 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 czerwca 2013 r. sygn. akt V SA/Wa 20/13 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 czerwca 2013 r., sygn. akt V SA/Wa 20/13, oddalił skargę [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego.
Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:
Wnioskiem z dnia 27 lipca 2009 r. [...] zwróciła się do Naczelnik Urzędu Celnego I w [...] o zwrot podatku akcyzowego z tytułu dokonanej w czerwcu 2009 r. dostawy wewnątrzwspólnotowej ośmiu samochodów osobowych marki Toyota Yaris. Do wniosku skarżąca dołączyła kopie faktur dokumentujących sprzedaż samochodów w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, kopie dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od nabytych samochodów osobowych oraz oryginał dokumentu CMR z dnia 9 czerwca 2009 r.
W piśmie z dnia 10 marca 2010 r. skarżąca wyjaśniła, iż przedmiotowe samochody zostały zarejestrowane na stałe na terytorium kraju. Jednocześnie według wyjaśnień Spółki rozbieżności między miejscem fizycznej dostawy samochodów osobowych, wskazanym w CMR i zleceniu transportowym, a nabywcą wskazanym na fakturach sprzedaży w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wynikają z faktu, że wymienione we wniosku samochody osobowe są przedmiotem transakcji trójstronnej pomiędzy skarżąca spółką, a [...], która odsprzedaje zakupione pojazdy klientom z innych państw członkowskich. Fizyczna dostawa jest wykonywana bezpośrednio z miejsca składowania w Polsce do odbiorcy wskazanego przez nabywcę pojazdów. Według skarżącej dołączony do wniosku o zwrot akcyzy list przewozowy CMR jest nadrzędnym dokumentem potwierdzającym jednoznacznie i ostatecznie fakt odbioru pojazdów z terytorium Polski i dostawy na terytorium innego państwa członkowskiego. Jest to jedyny dokument stosowany w ramach prowadzonej przez Stronę działalności gospodarczej, potwierdzający odbiór i dostawę samochodów osobowych.
