Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2015 r., sygn. I GSK 794/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Barbara Stukan-Pytlowany Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 14 kwietnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "K." Spółki z o.o. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Ł. z dnia 27 lutego 2013 r.; sygn. akt III SA/Łd 1077/12 w sprawie ze skargi "K." Spółki z o.o. w Ł. na postanowienie Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] października 2012 r.; nr [...] w przedmiocie niezapewnienia warunków i środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli w zakresie wyrobów akcyzowych 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od "K." Spółki z o.o. w Ł. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Ł. 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 27 lutego 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł oddalił skargę K. spółki z o.o. w Ł. na postanowienie Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] października 2012 r. w przedmiocie niezapewnienia warunków i środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli w zakresie wyrobów akcyzowych.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
wnioskiem z dnia 14 listopada 2011 r. skarżąca spółka wystąpiła o dokonanie urzędowego sprawdzenia i zatwierdzenia zmian do akt weryfikacyjnych produkcji piwa oraz na jego bazie napojów piwnych. We wniosku tym spółka przedstawiła instrukcję technologiczną produkcji piwa zadeklarowanego do kodu CN 2203 oraz napoju alkoholowego będącego mieszaniną piwa i napoju bezalkoholowego, dokonując jego klasyfikacji do kodu CN 2206.
Postanowieniem z dnia 20 czerwca 2012 r. wszczęto z urzędu postępowanie w sprawie przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia, w celu ustalenia czy skarżąca spółka zapewnia warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli przestrzegania przepisów prawa podatkowego w zakresie produkcji wyrobów akcyzowych (piwa i wyrobów piwnych). W jego toku, w dniu 26 czerwca 2012 r., przeprowadzono czynności zmierzające do ustalenia czy spółka zapewnia warunki i środki, o których mowa powyżej. W ich wyniku organ ustalił, że półprodukt wykorzystywany do produkcji napoju alkoholowego nie jest piwem w rozumieniu kodu 2203 Taryfy Celnej, a napojem fermentowanym w rozumieniu kodu 2206 i produkt finalny powstały na jego bazie podlega obowiązkowi zaopatrzenia w znaki akcyzy. Skarżącej wyznaczony został trzydniowy termin do spełnienia warunków umożliwiających sprawne przeprowadzenie kontroli poprzez przedstawienie pisemnej procedury nakładania znaków akcyzy na wyroby objęte wnioskiem spółki oraz przedstawienia sposobu i formy prowadzenia dokumentacji wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych banderol. Powtórne urzędowe sprawdzenie przeprowadzone zostało w dniu 3 lipca 2012 r., udokumentowane protokołem z dnia 5 lipca 2012 r. W jego trakcie ustalono, że skarżąca spółka dla produktów objętych wnioskiem nie posiadała instrukcji wewnętrznego obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej, która regulowałby procedurę nakładania znaków akcyzy na poszczególne wyroby akcyzowe. Ustalono także, że spółka nie przedstawiła sposobu i formy prowadzenia dokumentacji wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych banderol.
