Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2017 r., sygn. I FSK 1019/15

Skoro podstawowym celem tworzenia ścieżki edukacyjnej jest edukacja leśna służąca ochronie lasów, to należy uznać, że wydatki na modernizację tejże ścieżki mają służyć edukacji społeczeństwa w celu ochrony lasów, ich zachowaniu dla celów przyrodniczych, a nie produkcji drewna. Jeżeli więc edukacja społeczeństwa w konsekwencji polepszy również jakość drewna i uchroni sadzonki przed zniszczeniem, będzie to niejako dodatkowy skutek ochrony lasu. Nieuprawnione jest natomiast upatrywanie w tym spełnienia przesłanek z art. 86 ust. 1 u.p.t.u.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia WSA del. Bożena Dziełak (sprawozdawca), Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Lasów Państwowych - Nadleśnictwa C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 15 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Ke 705/14 w sprawie ze skargi Lasów Państwowych - Nadleśnictwa C. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 29 sierpnia 2014 r. nr IPTPP1/443-432/14-2/RG w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Lasów Państwowych - Nadleśnictwa C. na rzecz Ministra Rozwoju i Finansów kwotę 180zł (słownie: sto osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 15 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Ke 705/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach ("WSA") oddalił skargę na skierowaną do Skarżącego - Lasów Państwowych Nadleśnictwa C. ("Nadleśnictwo"), interpretację indywidualną z dnia 29 sierpnia 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług, wydaną przez Ministra Finansów, z upoważnienia którego działał Dyrektor Izby Skarbowej w L.

WSA wskazał, iż przedstawiając stan faktyczny we wniosku o wydanie interpretacji Skarżący opisał gospodarkę leśną oraz trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, jaką prowadzi na podstawie art. 4 ust. 3, art. 6 ust. 1 pkt 1 i 1a ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.) - dalej "u.o.l.". Skarżący podał również, że prowadzi działalność gospodarczą jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - dalej "u.p.t.u.". Opodatkowana tym podatkiem jest sprzedaż produktów z gospodarki leśnej (np. drewna, sadzonek, szyszek, nasion, choinek, kory, igliwia, zwierzyny). W mniejszym zakresie Skarżący wykonuje czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub wyłączone z tego podatku. Po podpisaniu umowy o dotację z WFOŚiGW Skarżący przeprowadzi modernizację ścieżki edukacyjnej "S. U.", polegającą na wybudowaniu wiaty z pomocami naukowymi, wyposażeniu ścieżki w dużą tablicę z mapą Nadleśnictwa i naniesionymi obiektami edukacyjnymi oraz 25 sztuk tablic tematycznych o treści: [...]. Ścieżkę utworzono w latach 2004-2005 w wyniku porozumienia z Urzędem Gminy S. Będzie ona wykorzystywana do edukacji leśnej społeczeństwa, w tym promocji drewna jako materiału ekologicznego i odnawialnego - głównego produktu sprzedaży opodatkowanej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00