Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2017 r., sygn. I FSK 1363/15

Organ w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej nie jest uprawniony do ingerencji w stan faktyczny zawarty we wniosku o interpretację. Jeżeli natomiast organ interpretacyjny uzna, że stan faktyczny został we wniosku przedstawiony w sposób niejasny lub niepełny, bądź wniosek nie zawiera istotnych z punktu widzenia możliwości oceny stanowiska wnioskodawcy elementów, to ma możliwość wezwania wnioskodawcy do uzupełnienia wniosku w trybie art. 169 § 1 w związku z art. 14h O.p.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia WSA del. Izabela Najda-Ossowska (sprawozdawca), Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 19 marca 2015 r. sygn. akt I SA/Łd 1385/14 w sprawie ze skargi P. [...] Spółka Akcyjna z siedzibą w B. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 11 września 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd przebieg postępowania administracyjnego.

1.1. Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 11 września 2014 r. wydaną dla P. G. i E. K. S.A. w B. (skarżąca/Spółka) w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1.2. W uzasadnieniu Sąd przedstawił, że we wniosku o interpretację Spółka podała, iż w ramach prowadzonej działalności wytwarza m.in. energię elektryczną w elektrowniach systemowych, która kontraktowana jest na rynku hurtowym, a następnie fizycznie dostarczana do odbiorców za pośrednictwem sieci przesyłowej. W proces ten zaangażowane są podmioty: wytwórcy energii elektrycznej (np. elektrownie systemowe wnioskodawcy) i O. S. P. (OSP). Fizyczna dostawa energii za pośrednictwem sieci przesyłowej jest związana ze świadczeniem przez Spółkę dodatkowych czynności niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (tzw. usługi systemowe). W dużym uproszczeniu usługi systemowe polegają na zapewnieniu ciągłości i niezawodności dostaw energii. Skarżąca świadczy usługi systemowe na rzecz OSP na podstawie Porozumienia ws. warunków świadczenia usług systemowych, zgodnie z zasadami Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej (Instrukcja) określającej warunki korzystania, prowadzenia ruchu, eksploatacji i planowania rozwoju sieci oraz zasady bilansowania systemu i zarządzania ograniczeniami systemowymi). Skarżąca wymieniła czynności techniczno-ruchowe związane z dostawą energii do odbiorców, które zobowiązana jest wykonać zgodnie z Instrukcją. Usługi systemowe świadczone przez Spółkę służą OSP do równoważenia popytu i podaży energii elektrycznej dostarczanej do odbiorców (rynek bilansujący). Bez usług systemowych OSP nie miałby możliwości sterowania urządzeniami produkującymi energię elektryczną, w efekcie nie byłoby możliwe bieżące zapewnienie dostaw energii elektrycznej. Wynagrodzenie za świadczone przez Spółkę na rzecz OSP usługi systemowe uzależnione jest m.in. od jednostkowego zmiennego kosztu wytworzenia energii elektrycznej. Skarżąca wyjaśniła, że zgodnie z ustawą z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 1997r., nr 56 poz. 348) na polskim rynku dostaw energii elektrycznej istnieje wymóg rozdzielenia funkcji wytwarzania energii elektrycznej i jej przesyłu do odbiorców. W związku z tym jako producent energii elektrycznej w celu dostawy energii współpracuje z OSP, który posiada sieć przesyłową, za pośrednictwem której realizowane są dostawy energii elektrycznej do odbiorców. Odbiorcami energii są zarówno odbiorcy hurtowi, jak i indywidualni, którzy zasilani są z sieci OSP przez sieć O. S. D. (OSD). Odbiorcą energii na rynku bilansującym jest również OSP. Natomiast usługi systemowe skarżąca świadczy na rzecz OSP. Usługi te zapewniają OSP zrównoważenie popytu i podaży energii na rynku bilansującym. Przedmiotem umowy między Spółką a odbiorcami energii jest wyłącznie sprzedaż energii elektrycznej. Natomiast przedmiotem sprzedaży na rzecz OSP, oprócz usług systemowych, jest również energia elektryczna sprzedana na rynek bilansujący. Energia nabywana przez OSP na rynku bilansującym nie jest zużywana przez OSP, ale wykorzystywana przez OSP do zrównoważenia popytu i podaży energii elektrycznej. Usługi systemowe świadczone przez Spółkę na rzecz OSP są przedmiotem odrębnego porozumienia ws. warunków świadczenia usług systemowych. Porozumienie to jest integralną częścią umowy przesyłania, zawartej z OSP, na podstawie której Spółka dokonuje rozliczeń m.in. za energię elektryczną sprzedaną na rynek bilansujący.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00