Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2017 r., sygn. II OSK 924/15
Naczelny Sąd Administracyjny przyjmuje, że związanie granicami skargi kasacyjnej dotyczy związania przytoczonymi podstawami kasacyjnymi, rozumianymi jako wskazanie przepisów prawa, które zdaniem wnoszącego skargę kasacyjną zostały naruszone przez sąd pierwszej instancji, nie obejmuje jednak związania uzasadnieniem podstaw kasacyjnych.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska - Szary Sędzia del. WSA Małgorzata Jarecka (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 10 stycznia 2017r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 30 grudnia 2014 r. sygn. akt II SA/Ke 939/14 w sprawie ze skargi A. N. i B. S. na decyzję Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 30 grudnia 2014 r. sygn. II SA/Ke 939/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, w wyniku rozpoznania skargi A. N. i B. S., uchylił decyzję Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach z dnia [...] września 2014 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu z dnia [...] czerwca 2014 r. w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Kielcach decyzją z dnia [...] września 2014 r., po rozpatrzeniu odwołania A. N. oraz B. S., utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sandomierzu z dnia [...] czerwca 2014 r., którą umorzono postępowanie w sprawie samowolnej zmiany sposobu użytkowania lokalu użytkowego na lokal mieszkalny usytuowanego w budynku mieszkalnym przy ul. [...] w Sandomierzu. Przyjęte przez organy nadzoru budowlanego ustalenia wskazywały, że J. S. i W. S. aktem notarialnym z dnia 27 maja 1998 r. kupili lokal nr 7 o powierzchni użytkowej 62,80 m² zlokalizowany na poddaszu budynku mieszkalnego przy ul. [...], mający przeznaczenie niemieszkalne (strych). Jak wynika z ustaleń organu, w części mieszkalnej strychu pomieszczenia mają wysokość 2,25 metra, a pozostała część użytkowana jest jako gospodarcza i ma wysokość od 1,54 m do 1,75 m. Organy ustaliły, że w latach 1996-1998 wykonano otwór okienny o wymiarach 0,95m x 0,95m doświetlający pomieszczenia strychu. Lokal jest wyposażony w instalację wodno-kanalizacyjną, centralnego ogrzewania oraz instalację elektryczną. Instalacja gazowa została wykonana na podstawie udzielonego pozwolenia na budowę decyzją Starosty Sandomierskiego z dnia [...] grudnia 2002 r. Jak wynika z materiału dowodowego, lokal od około lat 50/60 ubiegłego wieku był wykorzystywany jako pomieszczenia mieszkalne. Organ podkreślił, że obecni właściciele pomieszczenia strychu nie prowadzili robót budowlanych, które byłyby związane ze zmianą sposobu użytkowania tego lokalu na mieszkalny. W istniejącym lokalu były prowadzone tylko prace remontowe polegające na malowaniu ścian sufitów. Organ odwoławczy podkreślił, że lokal ten w części pomieszczeń nie powinien być użytkowany na cele mieszkalne i w świetle prawa budowlanego nie ma możliwości dokonania zmiany jego przeznaczenia na podstawie art. 51 w związku z art. 71 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), choćby ze względu na fakt, że lokal w części mieszkalnej ma wysokość 2,25 m i przez to nie spełnia przepisów obowiązującego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1422). Jednocześnie organ odwoławczy podkreślił, że w związku z wydaniem przez Starostę Sandomierskiego decyzji z dnia [...] grudnia 2002r. o pozwoleniu na budowę wewnętrznej instalacji gazowej, przedmiotowy lokal niemieszkalny nie zmienił w świetle Prawa budowlanego określonego dla niego w dokumentach przeznaczenia i nadal posiada statut lokalu użytkowego (strych) z przeznaczeniem niemieszkalnym. Według Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, aktualne użytkowanie lokalu przez J. S. i W. S. nie powoduje jakiegokolwiek istnienia zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia i dlatego zasadne jest umorzenie wszczętego postępowania w sprawie samowolnie dokonanej zmiany sposobu użytkowania lokalu użytkowego na lokal mieszkalny z powodu jego bezprzedmiotowości.
