Wyrok NSA z dnia 8 marca 2017 r., sygn. I OSK 2967/15
Podkreślić należy, że organy administracji w zakresie pomocy społecznej działają w oparciu o środki finansowe, których wysokość jest ściśle określona i w tak wyznaczonych granicach muszą realizować cele powierzone im w ustawie o pomocy społecznej, gospodarując powierzonymi im środkami oszczędnie i racjonalnie.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Monika Nowicka sędzia NSA Roman Ciąglewicz sędzia del. WSA Tamara Dziełakowska (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Magdalena Błaszczyk po rozpoznaniu w dniu 8 marca 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 lipca 2015 r. sygn. akt IV SA/Wr 85/15 w sprawie ze skargi G. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku okresowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 16 lipca 2015 r. w sprawie IV SA/Wr 85/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę G. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z [...] listopada 2014 r. w przedmiocie zasiłku okresowego.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Decyzją z [...] września 2014 r. Burmistrz Miasta L. orzekł o przyznaniu G. M. zasiłku okresowego w wysokości 199,26 zł z przeznaczeniem na zakup żywności, środków higienicznych oraz środków czystości w okresie od 1 września do 30 września 2014 r. oraz odmówił przyznania tego zasiłku w miesiącu wrześniu 2014 r. z przeznaczeniem na dojazdy do sądów, instytucji, zakup znaczków skarbowych i pocztowych oraz kserokopii. Podstawą przyznania tego świadczenia było ustalenie, że wnioskodawca jest osobą samotnie gospodarującą, zarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy w L. jako osoba bezrobotna bez prawa do zasiłku, nie wykonuje żadnych prac "dorywczych". Mieszka w lokalu składającym się z pokoju i kuchni. Leczy się z powodu schorzeń kardiologicznych. Legitymuje się orzeczeniem o lekkim stopniu niepełnosprawności. Dochód strony stanowił w sierpniu 2014 r. dodatek mieszkaniowy w wysokości 143,48 zł. Wnioskodawca jest podopiecznym Ośrodka Pomocy Społecznej od wielu lat, od 2013 r. korzysta z regularnej pomocy m.in. w postaci zasiłków okresowych na zakup żywności, na zakup leków, w postaci paczki z produktami żywnościowymi. Ustalajac wysokość przyznanego zasiłku organ wyjaśnił, że nie było możliwe jego przyznanie w kwocie wyższej niż minimalnie określona ustawowo, tj. 50 % różnicy między kryterium dochodowym a dochodem wnioskodawcy, co w analizowanym przypadku umożliwiało przyznanie zasiłku w wysokości 199,26 zł (542 zł - 143,48 x 50 %). Organ wyjaśnił, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w L. na realizację zadań w zakresie zasiłków celowych, schronienia, pomocy w naturze, zasiłków okresowych, w ramach środków własnych, dysponuje kwotą 455.653,86 zł. Z kwoty tej zabezpieczył 300.000 zł na pomoc związaną z zakupem opału na zimę oraz kwotę 100.000 zł na pokrycie schronienia dla bezdomnych. Zatem na realizację pozostałych świadczeń pozostaje do jego dyspozycji 55.653,86 zł co przy szacowanej liczbie 290 osób i rodzin oczekujących pomocy w postaci zasiłków celowych, specjalnych zasiłków celowych i pomocy w naturze powoduje, że na jedną osobę lub rodzinę przypada miesięcznie około 16 zł. Wobec tak ograniczonych środków finansowych organ podkreślił, że musi gospodarować nimi tak, aby wystarczyło ich na częściowe zaspokojenie podstawowych, niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin wnioskujących o pomoc społeczną. Wskazał, że przy rozpoznawaniu sprawy skarżącego miał na względzie jego sytuację życiową i zgłoszone potrzeby, ale również możliwości pomocy społecznej. Podał, że sytuacja życiowa skarżacego na tle innych osób korzystających z pomocy społecznej nie jest wyjątkowa, natomiast kwota przyznanego mu świadczenia w części zaspokoi jego potrzeby związane z zakupem żywności oraz środków higienicznych i środków czystości. Jednocześnie organ podkreślił, że zasiłek przyznano na okres jednego miesiąca, licząc się z możliwością zmiany w zakresie dochodów uzyskiwanych przez stronę we wrześniu 2014 r. - w związku ze złożeniem przez nią wniosku o przyznanie dodatku energetycznego. Natomiast odmawiając przyznania zasiłku okresowego w zakresie pomocy na opłaty związane z przejazdami do sądów, instytucji, na zakup znaczków i kserokopii organ wskazał, że nie stanowią one potrzeb bytowych niezbędnych, czyli takich bez których nie można się obyć w warunkach codziennego bytowania.
