Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2018 r., sygn. I FSK 110/16

Podatek od towarów i usług

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal, Sędzia NSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Bożena Dziełak, Protokolant Katarzyna Falkiewicz, po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 września 2015 r. sygn. akt III SA/Gl 984/15 w sprawie ze skargi Gminy M. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 22 stycznia 2015 r. nr IBPP3/4512-38/15/MN w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Gminy M. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Przedmiot skargi kasacyjnej i podmiot ją wnoszący

1.1. Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 września 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 984/15. Sąd ten uwzględnił skargę Gminy M. (dalej: Gmina) i uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 22 stycznia 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

2. Relacja ze stanu sprawy przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji

2.1. We wniosku z dnia 24 września 2014 r., uzupełnionym w dniu 12 stycznia 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina wskazała, że: - jest czynnym podatnikiem podatku VAT; - prowadzi inwestycję w postaci budowy targowiska miejskiego, której zakończenie planowała na październik 2014 r.; - w dniu 28 czerwca 2013 r. poniosła pierwszy, a w dniu 19 grudnia 2014 r. ostatni wydatek z tego tytułu; - budując targowisko realizuje zadanie własne (art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.; dalej: u.s.g.), ale w celach komercyjnych; - przedsięwzięciu temu towarzyszy zamiar wykorzystania targowiska do czynności opodatkowanych polegających na udostępnianiu na podstawie umów cywilnoprawnych stanowisk targowych za pobraniem tzw. opłaty rezerwacyjnej; - wysokość opłaty rezerwacyjnej i warunki jej uiszczania określa zarządzenie Wójta Gminy; - warunkiem koniecznym do prowadzenia handlu na terenie targowiska będzie ponoszenie opłaty rezerwacyjnej przez podmioty dokonujące sprzedaży, zaś brak jej uiszczenia uniemożliwi handel w tym miejscu; - utrzymanie targowiska i zarządzanie nim pozostaje w gestii Gminy, dla której targowisko jest środkiem trwałym o wartości powyżej 15 tys. zł; - w związku z handlem na targowisku Gmina będzie również pobierać od handlujących opłatę targową, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849; dalej: u.p.o.l.); - faktury dokumentujące wydatki na budowę targowiska wystawione zostały na Gminę, która dotychczas nie odliczała podatku naliczonego z tego tytułu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00