Wyrok NSA z dnia 3 października 2019 r., sygn. I FSK 1092/15
Koszty związane z organizowaniem i przebiegiem imprez gminnych, w tym dożynek, nie mają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i czynnościami opodatkowanymi VAT.
Gazeta Prawna nr 195/2019
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Włodzimierz Gurba, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 3 października 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 19 lutego 2015 r. sygn. akt I SA/Wr 2418/14 w sprawie ze skargi Gminy T na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 8 sierpnia 2014 r. nr ILPP2/443-514/14-3/AD w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy T. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 19 lutego 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 2418/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, ze zm.; dalej "p.p.s.a."), uwzględnił skargę Gminy T. (dalej "gmina", "skarżąca" lub "strona") na interpretację indywidualną Ministra Finansów (dalej "organ" lub "organ interpretacyjny") z dnia 8 sierpnia 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług, uchylił tę interpretację oraz orzekł w przedmiocie kosztów postępowania sądowego.
2. Przebieg postępowania przed organami podatkowymi
2.1. Gmina zwróciła się do organu o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z organizacją imprez gminnych o charakterze kulturalno-rozrywkowym (dalej "imprezy gminne").
2.2. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i corocznie organizuje imprezy gminne, w ramach których organizowane są w szczególności: przeglądy orkiestr dętych, występy artystyczne czy zawody sportowe dla szkół, młodzieży i dorosłych. Podczas imprez gminnych organizowane są różne konkursy i wręczone drobne nagrody promujące gminę. Działalność strony w tym obszarze kierowana jest do szerokiego grona odbiorców, zarówno mieszkańców i przedstawicieli gminy, gmin sąsiednich czy miast i gmin partnerskich. Za wstęp na imprezy gminne skarżąca nie pobiera opłat, podpisuje natomiast umowy sponsoringowe w celu pozyskania środków na ich organizację. Na podstawie przedmiotowych umów skarżąca świadczy na rzecz sponsorów szeroko rozumiane usługi reklamowo-sponsoringowe, które polegają m.in. na: 1) zamieszczeniu informacji o fakcie sponsoringu na afiszu z programem, na stronie internetowej gminy lub podaniu tej informacji ustnie w trakcie trwania danego wydarzenia 2) umożliwieniu ekspozycji materiałów reklamowych takich jak balony, ulotki, banery, 3) udostępnieniu możliwości uruchomienia punktu informacyjnego sponsora, 4) odpłatnym udostępnieniu miejsca pod stoiska handlowe lub gastronomiczne.
