Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2019 r., sygn. I GSK 1192/18
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia del. NSA Anna Apollo (spr.) Protokolant Aleksandra Larkiewicz po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 8 czerwca 2016 r. sygn. akt II SA/Bd 153/16 w sprawie ze skargi J. K. na decyzję Zarządu Województwa [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania ze środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. K. na rzecz Zarządu Województwa [...] 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 8 czerwca 2016 r. sygn. akt II SA/Bd 153/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę J.K. (dalej określanego jako beneficjent lub skarżący) na decyzję Zarządu Województwa [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania przypadającej do zwrotu.
Stan sprawy sąd pierwszej instancji przedstawił następująco:
Decyzją z [...] grudnia 2015 r., nr [...] Zarząd Województwa [...], utrzymał w mocy własną z [...] września 2015 r., zobowiązującą J.K. do zwrotu dofinansowania wykorzystanego z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2013, poz. 885 z późn.zm., dalej określanej skrótem u.f.p.) przyznanego na podstawie umowy nr [...] z dnia [...] października 2011 r. o dofinansowaniu projektu nr [...] pn. "[...]" w kwocie [...] zł w terminie 14 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji wraz z odsetkami.
Przyczyną zobowiązania wnioskodawcy do zwrotu 30% kwoty dofinansowania było ustalenie, że wskaźnik "Liczba utworzonych miejsc pracy (brutto w pełnym wymiarze czasu)" nie został utrzymany przez okres 24 miesięcy w czasie trwałości Projektu. Organ zwrócił przy tym uwagę, że w związku z dokonaniem zmiany umowy poprzez wykreślenie § 16 ust. 15 oraz 18 ust. 1 pkt 11 umowy o dofinansowanie, zastosowanie znalazły zasady wynikające z § 16 ust. 9-14 niniejszej umowy. Dlatego też zgodnie z § 16 ust. 13 Instytucja Zarządzająca RPO WK-P mogła zastosować w sytuacji nieosiągnięcia wskaźników rezultatu proporcjonalną korektę finansową zgodnie z Metodologią obliczania korekty kwoty dofinansowania w przypadku niezrealizowania zakładanych wskaźników przez beneficjentów RPO WK-P na lata 2007- 2013 zamiast rozwiązania umowy o dofinansowanie, o czym stanowi § 18 ust.1 pkt 3 oraz zwrotu wszystkich wypłaconych Beneficjentowi środków wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych od dnia przekazania dofinansowania.
