Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 września 2019 r., sygn. I GSK 229/17

Interpretacje podatkowe

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Sędzia del. NSA Anna Apollo Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 17 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. Sp. z o.o. sp.k. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Kr 1098/16 w sprawie ze skargi D. Sp. z o.o. sp.k. w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od D. Sp. z o.o. sp.k. w K. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 22 listopada 2016r., sygn. akt I SA/Kr 1098/16 oddalił skargę D. Sp. z o.o. sp.k. w K. (dalej: skarżąca) na interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zerowej stawki akcyzy. We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca zamierza kontynuować dotychczasową działalność gospodarczą, m.in. w zakresie konfekcjonowania wyrobów akcyzowych i sprzedaży ich w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego a także posiada status zarejestrowanego odbiorcy. W ramach swojej działalności Spółka zamierza nabywać wyroby o kodach CN: 27101125 / 27101225; 27101121 / 27101221; 29011000, 27073090 / 27073000 / 29024400; 27072090 / 27072000; 29023000, 27101190 od kontrahentów z innych państw członkowskich UE w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, które będą transportowane do jej zakładu autocysternami (luzem). Towar transportowany będzie w Systemie Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Po odbiorze wyrobów w zakładzie Spółki, wyroby te będą w zakładzie Spółki rozlewane do opakowań jednostkowych o pojemności do 5 litrów. Będzie następować ich konfekcjonowanie tj. rozlewanie do mniejszych opakowań jednostkowych. Spółka nie będzie dokonywać zmiany kodu CN nabywanych wyrobów. Po konfekcjonowaniu wyrobów, Spółka będzie sprzedawać wyroby dalszym nabywcom, głównie sieciom handlowym lub innego rodzaju sklepom/sprzedawcom. Spółka zasadniczo nie będzie prowadzić sprzedaży detalicznej i sprzedawać wyrobów w ilościach hurtowych. Tym niemniej z natury rzeczy (z powodu małych objętości opakowań) sprzedawane przez Spółkę skonfekcjonowane wyroby będą przeznaczone do sprzedaży detalicznej. Nabywane, konfekcjonowane i sprzedawane przez Spółkę wyroby będą od momentu nabycia od kontrahenta, przeznaczone do celów innych, niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wyroby te przeznaczone są do celów technicznych, na opakowaniach po ich skonfekcjonowaniu opisane będą przykładowo, jako "rozcieńczalnik, benzyna ekstrakcyjna" lub "rozcieńczalnik, benzyna łąkowa". Zgodnie z opisem zastosowania wyrobów po skonfekcjonowaniu znajdującym się na opakowaniach lub materiałach informacyjnych dotyczących określonych produktów będą służyć one przykładowo do odtłuszczania powierzchni przed lakierowaniem, a także do rozcieńczania olejów, smarów, wosków, do czyszczenia części, narzędzi i innych zabrudzonych elementów. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę w momencie odbioru wyrobów następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. Do 31 grudnia 2015r. Spółka na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2014r., poz. 752 ze zm., dalej: u.p.a.), deklarowała od wyrobów nabywanych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, podatek akcyzowy według stawki akcyzy 0zł, jako wyrobów nieprzeznaczonych do celów opałowych lub napędu do silników spalinowych. Następnie Spółka po konfekcjonowaniu sprzedawała wyroby także ze stawką akcyzy 0zł, jako wyroby nadal nieprzeznaczone do celów opałowych lub napędu do silników spalinowych. W związku ze zmianą brzmienia, od 1 stycznia 2016r., art. 89 ust. 2 u.p.a., Spółka potwierdza, że w dalszym ciągu będzie mieć prawo do deklarowania w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy od nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów podatku, według stawki akcyzy 0zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00